Monday 24 February 2014

Shawl Panjang & Lebar Untuk Dijual

Dapatkan shawl labuh, lebar dan panjang dengan corak terbaru. Semua shawl dipotong dan dijahit sendiri. Stok amat terhad.

Ukuran Shawl: 
Panjang = 2 meter, Lebar ~ 0.75 meter

Material:
Fabrik Chiffon Georgette yang bermutu tinggi.

Potongan Hujung Shawl:
Potongan hujung shawl bebentuk oval atau lurus.

Jahitan tepi halus yang kemas.

Kami mengguna kamera Nikon D3100 untuk mengambil gambar. Warna mungkin sedikit berbeza disebabkan pencahayaan dan setting pada skrin komputer.

PM melalui facebook : https://www.facebook.com/nashfesyen
SMS/Whatsapp Kak Ros: 017-4315193.

Setiap Shawl berharga RM35.00 . Kos Pos: RM6.00 (Semenanjung), RM10.00 (Sabah & Sarawak) walaupun beberapa helai dibeli. 

Penghantaran menggunakan pos laju.

Sila nyatakan kod shawl dan jenis potongan hujung shawl samada bentuk oval atau lurus jika ingin membeli. Siapa cepat dia dapat. Klik imej untuk gambar yang lebih besar.

SOLD OUT
Kod: SL0001
Harga: RM35.00

SOLD OUT
Kod: SL0002
Harga: RM35.00

Kod: SL0003
Harga: RM35.00

Kod: SL0004
Harga: RM35.00

Kod: SL0005
Harga: RM35.00

Kod: SL0006
Harga: RM35.00

SOLD OUT
Kod: SL0007
Harga: RM35.00

SOLD OUT
Kod: SL0008
Harga: RM35.00

Kod: SL0009
Harga: RM35.00

Kod: SL0010
Harga: RM35.00

SOLD OUT
Kod: SL0011
Harga: RM35.00

SOLD OUT
Kod: SL0012
Harga: RM35.00

SOLD OUT
Kod: SL0013
Harga: RM35.00

Kod: SL0014
Harga: RM35.00

Kod: SL0015
Harga: RM35.00

SOLD OUT
Kod: SL0016
Harga: RM35.00

Kod: SL0017
Harga: RM35.00

Sunday 23 February 2014

Tudung Untuk Cikgu Sekolah


Tudung hijau untuk aktiviti TKRS.

Tudung untuk aktiviti mengajar

Tudung untuk aktiviti mengajar.

Kali ini Kak Ros dapat tempahan buat tudung untuk cikgu sekolah pula. Cikgu tempah khas tudung berawning warna hijau untuk aktiviti kokorikulum TKRS. Senang nak pakai semasa aktiviti kokurikulum TKRS setiap hari rabu.

TKRS tu apa?  Kak Ros pun tak tahu.

Masa Kak Ros sekolah dulu mana ada TKRS. Kalau ada pun memang Kak Ros tak minat nak join jenis pasukan pakaian seragam. Tak suka kawad. Bila disuruh kawad selalu tersilap. Disuruh pusing kiri, dipusing kanan. Kalau disuruh pusing kanan, pusing kiri pula. Selalu keliru. TKRS adalah Tunas Kadet Remaja Sekolah. Itu pun anak yang beritahu sebab dia pun masuk TKRS kat sekolah.

Cikgu kena pakai tudung berwarna hijau. Hijau pula mesti kaler 'Sherwood Dark Green'.

Cikgu tempah tudung berawning. Senang nak pakai. Kena ikut peraturan dan panduan yang dikeluarkan. Tak boleh pakai tudung kaler lain.

Dah tempah tudung hijau TKRS ini, lebih baik tempah sekali tudung berawning untuk pakai masa mengajar nanti. Sebenarnya sudah lama teringin nak tempah tudung dengan Kak Ros. Hari ini baru betul-betul jadi. Itu pun sebab ada aktiviti TKRS.

Hai, cikgu pun ada masa baca blog Kak Ros juga ka? Maklum sahajalah cikgu sibuk sekarang. Keliru pula dengan PBS.

Saturday 22 February 2014

Tudung Memenuhi Citarasa, Labuh & Selesa

Assalamualaikum Ros,

Alhamdulillah, akak dah dapat tudung, cantik dan best.
InsyaAllah nak order lagi sebab memenuhi citarasa akak.
Labuh dan muka selesa. Lagi pun boleh pilih design kain sendiri.

Memang seronok dan bangga bila mendapat testimonial pelanggan semacam itu. Semakin bermotivasi  dan bersemangat untuk menerima tempahan.

Friday 21 February 2014

Bila Baju Dah Siap Jahit










Bila Baju Dah Siap Jahit
  • Terasa puas hati tak terhingga kerana dapat melihat hasil jahitan sendiri.
  • Jika jahit baju sendiri bolehlah melaram dengan baju baru.
  • Jika jahit untuk pelanggan, terasa sangat lapang di dada. Tak ada lagi kena ligan dengan pelanggan yang asyik bertanya baju bila nak siap.
  • Bolehlah rehat sekejap,baring-baring untuk menghilangkan lenguh di badan sambil berebut TV dengan anak-anak untuk tengok cerita Hindustan atau pun drama Melayu.
  • Boleh ambil gambar dan upload ke blog atau facebook. Blog pun nampak sentiasa hidup walaupun tak tulis apa-apa.
  • Ada-ada sahaja idea untuk tulis entri blog.
  • Boleh cuba untuk buat tutorial tudung baru dan masukkan ke dalam blog.
  • Boleh mengemas rumah dan menyusun semula kain dan barang-barang menjahit.
  • Boleh telefon adik beradik di kampung bertanya khabar. 
  • Boleh memasak sendiri  resipi istimewa Bihun Sup Daging Utara. Hari ini kan hari minggu. Semua ada kat rumah.
  • Boleh ambil tempahan baru.
Jika pelanggan datang ambil baju. Ada la duit sedikit.
  • Boleh bawa anak-anak pergi tengok Pesta Buku Lelong Big Bad Wolf 2014 di The Mines Seri Kembangan.
  • Atau pun pergi berjalan-jalan sambil shopping di Alamanda, Putrajaya.
  • Malam nanti boleh belanja suami dan anak-anak makan di restoran kat luar.
  • Macam-macam boleh buat.
"Kak Ros, tudung saya dah siap ka, belum?"

"Belum"

"Besok boleh siap tak?

Baru sahaja nak berangan-angan dah ada pula yang tanya tudung dia.

Thursday 20 February 2014

Kepentingan Testimonial Pelanggan

Testimonial 1:  tudung chiffon 3 layer putih - sedikit singkat

Testimonial 2: Tudung chiffon 4 layer labuh

Tudung chiffon 3 layer putih di atas adalah tempahan dari pelanggan saya untuk dua orang pelanggan yang berlainan. Yang pertama lebih singkat berbanding yang kedua. Kedua-duanya menyukai dan berpuas hati dengan tudung tersebut. Alhamdulillah.

Apabila mendapat testimonial-testimonial seperti di atas maka timbul idea untuk saya menulis entri ini berkaitan dengan testimonial pelanggan. Ada banyak lagi  testimonial yang lain yang saya dapat berkaitan dengan perkhidmatan menjahit yang saya lakukan dan juga blog yang saya bangunkan.

Beberapa testimonial tersebut ada yang telah saya postkan secara tidak langsung dalam entri-entri yang lepas. Ada yang menghantarnya melalui whatsapp, sms, facebook dan juga komen-komen di blog.  Mereka inilah yang akhirnya mereka ini menjadi pelanggan tetap saya. Ahamdulillah.

Testimonial adalah suatu kenyataan yang ditulis atau direkodkan sebagai perakuan sebagai sokongan kepada kredibiliti, tahap kepakaran, keperibadian, kebolehan, kelayakan untuk seseorang individu atau sesuatu syarikat setelah mereka menggunakan perkhidmatan atau produk daripada individu atau syarikat tersebut. Testimonial menunjukkan kepercayaan seseorang terhadap individu atau syarikat tersebut.

‘Don’t believe what I say, instead believe what other people say’ adalah konsep mudah untuk difahami apabila kita berbicara tentang testimonial dalam sesuatu perniagaan.

Mengapa testimonial begitu penting sekali sehingga ada syarikat yang sanggup menghabiskan beribu-ribu ringgit atau lebih untuk mendapat testimonial daripada pelanggan?

Katakan kita membeli sesuatu produk atau ingin mendapatkan sesuatu perkhidmtan dari sesuatu syarikat. Sebelum kita membeli produk atau mendapat perkhidmatan tersebut tentunya kita ingin melihat dahulu testimonial dari pelanggan-pelanggan yang pernah mengguna produk atau perkhidmatan tersebut.

Kita akan bertanya dengan kawan-kawan kita dahulu atau yang popular sekarang dengan mengguna 'google' untuk mengetahui baik buruknya sesuatu produk atau perkhidmatan tersebut sebelum membuat keputusan untuk membeli.

Saya masih ingat lagi sewaktu masih bersekolah dahulu di mana jika saya membeli barang atau produk tertentu di kedai runcit kampung seperti minuman, ubat gigi dan sebagainya akan terdapat borang pertandingan yang menyediakan hadiah-hadiah menarik dan menggoda  untuk menarik perhatian kita menyertai pertandingan tersebut.

Setiap penyertaan pula perlu disertakan samada dengan penutup botol, bungkusan barang yang dibeli dan sebagainya. Sebelum menghantar penyertaan tersebut terdapat pula syarat-syarat di mana peserta perlu menulis beberapa patah perkataan seperti ” Saya suka menggunakan produk ini kerana …......................
di mana peserta perlu menyambungnya.

Oleh kerana teruja untuk mendapat hadiah-hadiah menarik kita akan menyambung perkataan tersebut dengan menulis perkataan yang elok-elok tentang produk tersebut dengan harapan supaya dapat memenangi hadiah-hadiah utama yang ditawarkan.

Kenapa syarikat tersebut sanggup menawarkan hadiah-hadiah tersebut? Tentunya kerana ingin melariskan produk mereka dan mendapat TESTIMONIAL dari pelanggan.

Ada juga syarikat atau individu yang menyediakan borang khas dan meminta pembeli mengisinya supaya dapat mengumpul TESTIMONIAL daripada pengguna selepas pembeli mengguna produk atau perkhidmatan yang mereka tawarkan. Begitu juga apabila peserta selesai menghadiri sesuatu kursus.

Pada masa ini di era penggunaan media sosial dan blog yang semakin meluas ini terdapat kaedah baru penganjuran pertandingan atau contest. Pada masa sekarang syarikat jualan  ini akan menaja sesuatu pertandingan atau contest dengan hadiah yang lumayan seperti tiket penerbangan, penginapan di hotel-hotel, hadiah menarik seperti ipad, telefon bimbit dan sebagainya dengan syarat peserta dikehendaki mengulas/review atau menulis artikel tentang produk atau perkhidmatan yang mereka tawarkan di blog masing-masing.

Peserta yang terdiri daripada penulis-penulis blog akan mengulas atau menulis artikel berkenaan produk dan perkhidmatan mereka di blog masing-masing di mana ulasan atau artikel yang terbaik akan memenangi hadiah istimewa. Maka ramailah penulis-penulis blog yang menyertainya dengan memberi ulasan/review yang terbaik dan menarik dengan harapan akan memenangi hadiah tersebut. Sesetengahnya tidak pernah pun membeli atau menggunakan produk atau perkhidmatan syarikat tersebut tetapi menulis artikel dengan begitu hebat sekali seolah-olah produk atau perkhidmatan syarikat tersebut yang terbaik sekali.

Apakah tujuan syarikat-syarikat tersebut menganjur pertandingan atau contest tersebut. Tentunya untuk mengumpul TESTIMONIAL dari penulis-penulis blog. Tambahan pula tulisan di blog-blog akan mudah diindek oleh 'Search Engine' seperti Google yang memberi keuntungan kepada syarikat-syarikat tersebut melebihi harga hadiah-hadiah yang ditawarkan. Ini merupakan promosi percuma kepada mereka sampai bila-bila selagi tulisan tersebut tidak dipadamkan. Apabila pengguna internet menggoogle melalui internet, TESTIMONIAL ini akan meyakinkan pengguna untuk membeli produk mereka.  Apabila banyak blog menyebarkannya maka lebih yakin pembeli untuk membelinya.
 
Bagi saya tidak menjadi kesalahan menyertai pertandingan-pertandingan atau contest yang dianjurkan tetapi biarlah ulasan atau review yang diberikan itu benar-benar jujur dan ikhlas  hasil dari pengalaman sendiri menggunakan produk atau perkhidmatan tersebut.

Begitu juga dengan produk-produk yang dijual oleh ajen-ajen atau penjual-penjual online samada melalui blog, kedai online, facebook dan sebagainya seperti produk-produk kesihatan, kecantikan dan sebagainya sangat bergantung kepada TESTIMONIAL yang diberikan oleh pelanggan. Berderet-deret komen positif akan dimasukkan samada melalui facebook, blog dan sebagainya sebagai testimonial untuk melariskan produk mereka.

Testimonial yang diberikan kadang-kadang tidak masuk akal di mana sebagai contoh sesuatu produk kesihatan mampu menyembuh segala macam jenis penyakit dalam masa yang singkat. Produk kecantikan mampu mencantikkan wajah seperti bidadari dalam masa beberapa hari sahaja. Kedaan ini sehingga menyebabkan timbulnya kata-kata sinis di mana dikatakan jika untuk menyembuh penyakit tidak perlu lagi berjumpa dengan doktor bertauliah. Cukup sekadar bertanya dengan 'doktor google' atau 'doktor facebook' sahaja maka  akan terdapat testimonial berkaitan ubat-ubatan yang mampu memberi penyelesaian untuk penyakit mereka.

Lihat sahaja web-web jualan yang menjual produk-produk digital secara online seperti ebook, video dan sebagainya. Penjualnya akan meletak testimonial-testimonial dari pelanggan sebagai syarat untuk melariskan produk mereka. Strategi ini digunakan dimana  penjual akan memberikan produk mereka secara percuma dahulu kepada mereka yang sudah popular dan mereka ini dikehendaki memberi testimonial yang positif untuk  diletakkan di laman web mereka.

Lihat juga pada brosur-brosur  jualan perniagaan offline juga kita akan dapati banyak testimonial yang positif tentang produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.

Mengapakan TESTIMONIAL ini begitu penting sekali terutamanya kepada peniaga online? Saya senaraikan beberapa sebab yang terlintas di fikiran saya.

  • Sebelum pembeli membeli sesuatu produk terutamanya produk online, pembeli tentunya ingin memastikan penjual tidak menipu mereka. Pembeli biasnya akan membuat carian melalui ‘search engine’ seperti google. Dengan meletakkan testimonial pelanggan yang positif di blog, kedai online, web jualan dan sebagainya maka akan bertambah keyakinan pembeli untuk membeli produk tersebut.
  • Pembeli juga ingin melihat keberkesanan sesuatu produk atau perkhidmatan dahulu melalui pengalaman orang lain. Jika orang lain telah mengalami pengalaman menggunakan produk atau perkhidmatan tersebut dan terbukti berkesan maka akan bertambah keyakinan untuk membeli atau menggunakan produk tersebut.
  • Banyak cerita yang tidak enak didengar terutamanya ada peniaga online yang menipu pelanggan seperti menjual produk palsu dan lain-lain. Jadi dengan adanya testimonial dari pelanggan, keraguan itu akan secara automatik akan hilang.
  • Testimonial akan memberi reputasi dan kepercayaan kepada syarikat atau penjual dan  ini akan menarik minat pelanggan untuk membeli atau mengguna perkhidmatan yang ditawarkan.
  • Cerita dari mulut ke mulut amat penting untuk melaris sesuatu jualan. Jika ceritanya baik maka larislah produk tersebut, begitulah sebaliknya. Sekarang cerita dari blog ke blog sama pentingnya dengan cerita dari mulut ke mulut untuk melaris atau menjatuhkan sesuatu produk. Makin banyak sokongan dari blog makin terkenallah produk atau perkhidmatan tersebut.
  • Testimonial bukan setakat untuk menjual perkhidmatan atau produk tetapi juga untuk menjalin hubungan sosial yang lebih baik antara penjual dengan pelanggan. Pelanggan akan terus datang jika perkhidmatan atau produk itu baik. 
  • Testimonial boleh mempromosi bisnes kita secara percuma. Apabila produk atau perkhidmatan kita terkenal dan mempunyai kebolehpercayaaan tinggi maka makin larislah produk atau perkhidmatan kita.
  • Testimonial boleh mempengaruhi pembaca untuk melakukan pembelian. Siapa yang tidak terpengaruh apabila membaca testimonial hebat terutamanya jika ditulis pula oleh selebriti-selibriti terkenal. Ini kenapa iklan di TV sangat mahal dengan menggunakan artis yang popular pula. Semuanya kerana Testimonial. Sekarang trend terbaru dengan menggunakan blog popular untuk membuat ulasan/review sesuatu produk atau perkhidmatan. Tentunya bayarannya juga mahal kerana sekali review akan kekal disitu dan mudah diindek pula oleh 'Search Engine' seperti Google.
  • Testimonial membantu membina kepercayaan pelanggan terhadap bisnes kita. Testimonial yang baik akan menjadikan bisnes kita lebih kuat dan kukuh. Testimonial menyediakan ‘bukti sosial’ kepada pembeli untuk mempercayai bisnes kita.
  • Testimonial yang  positif dan banyak pula dari pelanggan-pelanggan kita akan mengatasi beberapa komen-komen negatif yang mungkin wujud.
  • Testimonial juga membezakan kita dengan pesaing-pesaing kita.  Jika kita mempunyai banyak testimonial yang positif, kita akan mengatasi pesaing-pesaing kita.
  • Testimonial juga boleh menjadikan kita terkenal. Jika ramai bercerita tentang produk kita maka tentunya kita akan terkenal.

Bagi saya pula sebagai tukang jahit, TESTIMONIAL dari pelanggan akan memberi motivasi dan semangat untuk terus menjalankan bisnes menjahit dan menjual pakaian ini. Begitu juga untuk menulis entri di blog ini secara berterusan. Lebih bersemangat jika ada yang menyukainya.

Wednesday 19 February 2014

Tudung Labuh & Tudung Chiffon

Niat asal nak tulis entri ini dengan artikel yang lebih panjang berkaitan dengan hobi menjahit tetapi lain pula jadinya. Terasa mengantuk betul. Tersengguk-sengguk depan komputer. Tak boleh nak fokus menaip.

Akhirnya cukuplah update beberapa gambar tudung yang sempat dijahit untuk hari ini. Hari ini sahaja seharian memotong dan menjahit shawl dan siapkan beberapa helai tudung. Tetamu tak berapa ramai yang datang hari ini.

Tudung labuh berlapik dagu dan tanpa pelapik dagu paling banyak ditempah. Stok kain lycra pun dah tinggal sedikit. Mungkin hujung minggu ini perlu ke KL lagi bagi mencari tambahan kain lycra. Kain hitam plain dan juga bercorak hitam paling banyak ditempah. Cadangan asal membeli kain lycra ini untuk menjahit produk sendiri dan nak dimasukkan ke dalam Kedai Online Nash Fesyen yang sudah lama tak diupdate dengan produk-produk terbaru. Kain lycra yang ada stok tadi habis pula ditempah pelanggan untuk tudung labuh berdagu dan tanpa pelapik dagu.

Sementara itu pula beberapa tempahan tudung tiga layer putih juga mendapat tempahan. Sudah siapka untuk dua pelanggan dan sudah diposkan pada hari ini. Tinggal satu lagi tempahan tudung chiffon 3 layer putih yang belum sempat disiapkan.

Besok pula bercadang nak berhenti sekejap menjahit tudung untuk mula memotong kain untuk tempahan baju dan dress pula.

Nampaknya keadaan ini akan berterusan sehingga hari raya nanti. Tak boleh nak berehat. Mungkin rasanya perlu fikir strategi yang lain pula. Berhenti sekejap mengambil tempahan dan mula fokus untuk menjahit produk sendiri untuk dimasukkan ke Kedai Online Nash Fesyen. Lihatlah dahulu keadaan macam mana nanti. Ramai juga pengunjung yang datang ke blog ini bertanya tentang produk yang sudah ada stok untuk dibeli terus tanpa perlu membuat tempahan menjahit.

Lihat dahulu beberapa hasil jahitan tudung.

Tudung chiffon 3 layer putih










Tuesday 18 February 2014

Sewa Booth Untuk Jual Shawl dan Tudung



Ramai juga pelanggan saya yang datang mendapat sevis daripada saya seperti jahit tepi shawl dan tudung yang menjual shawl mereka dengan menyewa booth. Mereka menjual secara offline dan juga online. 

Menjual secara 'offline' dengan terus berjumpa merupakan satu pilihan yang baik bagi kebanyakan penjual tudung dan shawl. Lihat sahaja di pasar-pasar malam, pasar minggu, up town dan sebagainya. Ada sahaja mereka yang menjual produk seperti tudung, shawl dan sebagainya.

Dalam entri yang lepas saya pernah menulis pembeli suka membeli secara terus daripada penjual kerana mereka mempunyai sebab-sebab tersendiri. Antaranya pembeli suka memegang dan merasai kualiti kain atau fabrik sesuatu pakaian, shawl dan tudung untuk memastikan kelembutan dan kualiti barangan yang dibeli memuaskan hati mereka. Pembeli lebih suka mencuba dahulu sebelum membeli. Suka melihat warna sebenar kain. Lebih mudah untuk tawar menawar dengan penjual, terus mendapat produk yang dibeli dan tidak perlu menunggu dan merasa lebih selamat membayar secara secara tunai berbanding secara online.

Oleh itu kepada penjual shawl dan tudung pilihan menyewa booth untuk menjual merupakan pilihan yang baik jika ingin berjinak-jinak dalam perniagaan. Booth biasanya disewakan oleh penganjur sesuatu event, karnival, pesta, ekspo dan sebagainya untuk menampung kos penganjuran sesuatu event. Harga sewa booth berbeza-beza mengikut program yang dijalankan.

Antara beberapa kelebihan menjual terus kepada pelanggan melalui booth adalah:
  • penjual boleh mempamerkan banyak produk shawl dan tudung tanpa perlu mengambil gambar dan kemudian perlu pula upload ke laman web dan membuat promosi.
  • penjual boleh menjual pelbagai aksesori tudung yang lain seperti inner tudung, kerongsang, pin dan sebagainya yang kecil dan tak berbaloi untuk dijual di internet.
  • tidak perlu risau dengan pembeli yang tidak serius dan tidak mahu membuat bayaran.
  • harga lebih rendah boleh ditawarkan kerana tiada kos penghantaran.
  • kurang komplain daripada pelanggan kerana pelanggan boleh mencuba dahulu, merasai dengan tangan kelembutan dan kualiti kain dan melihat sendiri warna yang disukai.
  • tidak melibatkan sebarang komunikasi melalui email, message, telefon dan sebagainya yang memerlukan banyak masa untuk melayan pelanggan.
  • pemulangan produk dapat dilakukan dengan mudah.
  • dapat menambah lebih ramai kenalan dan mungkin akan menjumpai lebih lubang-lubang bisnes yang lain
  • boleh dilakukan secara part time di hujung minggu atau semasa cuti.

Pemilihan booth dan membuat kajian pasaran adalah penting apabila ingin menyewa sesuatu booth. Lihat dahulu target pasaran dan kenalpasti pengunjung amat penting. Pengunjung event tersebut mestilah di kalangan mereka yang mempunyai minat terhadap produk shawl dan tudung yang hendak dijual. 

Kebiasaannya shawl diminati oleh golongan muda, pelajar universiti dan kolej, mereka yang belum berkahwin dan juga anak-anak gadis yang mementingkan fesyen. Tudung pula disukai oleh semua golongan wanita. Antaranya mereka yang bekerja, ibu-ibu muda dan lain-lain. Begitu juga dengan tudung labuh ada peminatnya sendiri.

Untuk memilih booth yang sesuai juga perlu pastikan dahulu penganjur sesuatu event itu mempunyai reputasi yang baik yang mampu menarik ramai orang ke program yang mereka anjurkan. Jika setakat mengambil sewa dari penjual tanpa membuat apa-apa promosi event atau karnival yang dianjurkan lebih baik tidak perlu menyewa booth yang tentu akan merugikan kita.

Menjual melalui booth juga boleh dilakukan di tempat-tempat tertentu seperti sempena majlis konvokesyen di kolej atau  universiti, pelancaran dan pembukaan sesuatu program tertentu di komplek membeli belah dan lain-lain.

Ada kalanya kita boleh mencuba mendapat kebenaran di syarikat-syarikat tertentu atau di pejabat-pejabat tertentu yang membenar kita membuka booth di lobi-lobi pejabat mereka dengan bayaran tertentu.

Kebiasaanya tempat-tempat begini boleh menghasil jualan yang baik kerana pekerja-pekerja syarikat atau staf di pejabat adalah mereka yang mempunyai kuasa membeli yang tinggi kerana mempunyai pendapatan yang agak baik. 

Mereka inilah yang biasanya suka membeli belah, melayari internet, membaca blog dan suka mengoogle apa sahaja di internet. Mempunyai minat terhadap fesyen tudung dan shawl. 

Kalau tidak tentu tak ramai yang akan baca blog ini kan. Terima kasih kepada staf-staf kerajaan, staf-staf di universiti, cikgu-cikgu sekolah dan lain-lain yang sudi menjengok blog ini. Kalau ada pembaca baru bersemangat sikit nak tulis entri terbaru.

Inilah peluang untuk kita membuka booth dan menjual tudung dan shawl. Mungkin kita akan merasa malu pada peringkat awal. Kalau boleh nak bersembunyi jika ada kawan-kawan yang datang. Alah bisa tegal biasa. Apabila sudah biasa tentunya terasa nikmat dan seronoknya menjalankan perniagaan sendiri. Mengira keuntungan dan belanja kawan-kawan makan.

Mula-mula kita boleh jual sendiri. Bila dah maju sedikit boleh ambil pekerja dan membuka beberapa booth lagi. Selepas itu boleh buka butik pula. Mesti ada angan-angan dan cita-cita untuk maju. Perlu gantungkan cita-cita kita setinggi-tinggi bintang di langit untuk berjaya.

Bermula dari kecil sehingga menjadi usahawan yang berjaya. Pengalaman akan mengajar kita menjadi lebih dewasa dan kreatif. Jangan tamak dan teruskan berusaha. Sentiasa berdoa dengan Allah s.w.t. InsyaAllah cita-cita kita akan dimakbulkan. Itulah pesanan dan doa untuk diri saya juga.

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018