Tuesday 18 February 2014

Sewa Booth Untuk Jual Shawl dan Tudung



Ramai juga pelanggan saya yang datang mendapat sevis daripada saya seperti jahit tepi shawl dan tudung yang menjual shawl mereka dengan menyewa booth. Mereka menjual secara offline dan juga online. 

Menjual secara 'offline' dengan terus berjumpa merupakan satu pilihan yang baik bagi kebanyakan penjual tudung dan shawl. Lihat sahaja di pasar-pasar malam, pasar minggu, up town dan sebagainya. Ada sahaja mereka yang menjual produk seperti tudung, shawl dan sebagainya.

Dalam entri yang lepas saya pernah menulis pembeli suka membeli secara terus daripada penjual kerana mereka mempunyai sebab-sebab tersendiri. Antaranya pembeli suka memegang dan merasai kualiti kain atau fabrik sesuatu pakaian, shawl dan tudung untuk memastikan kelembutan dan kualiti barangan yang dibeli memuaskan hati mereka. Pembeli lebih suka mencuba dahulu sebelum membeli. Suka melihat warna sebenar kain. Lebih mudah untuk tawar menawar dengan penjual, terus mendapat produk yang dibeli dan tidak perlu menunggu dan merasa lebih selamat membayar secara secara tunai berbanding secara online.

Oleh itu kepada penjual shawl dan tudung pilihan menyewa booth untuk menjual merupakan pilihan yang baik jika ingin berjinak-jinak dalam perniagaan. Booth biasanya disewakan oleh penganjur sesuatu event, karnival, pesta, ekspo dan sebagainya untuk menampung kos penganjuran sesuatu event. Harga sewa booth berbeza-beza mengikut program yang dijalankan.

Antara beberapa kelebihan menjual terus kepada pelanggan melalui booth adalah:
  • penjual boleh mempamerkan banyak produk shawl dan tudung tanpa perlu mengambil gambar dan kemudian perlu pula upload ke laman web dan membuat promosi.
  • penjual boleh menjual pelbagai aksesori tudung yang lain seperti inner tudung, kerongsang, pin dan sebagainya yang kecil dan tak berbaloi untuk dijual di internet.
  • tidak perlu risau dengan pembeli yang tidak serius dan tidak mahu membuat bayaran.
  • harga lebih rendah boleh ditawarkan kerana tiada kos penghantaran.
  • kurang komplain daripada pelanggan kerana pelanggan boleh mencuba dahulu, merasai dengan tangan kelembutan dan kualiti kain dan melihat sendiri warna yang disukai.
  • tidak melibatkan sebarang komunikasi melalui email, message, telefon dan sebagainya yang memerlukan banyak masa untuk melayan pelanggan.
  • pemulangan produk dapat dilakukan dengan mudah.
  • dapat menambah lebih ramai kenalan dan mungkin akan menjumpai lebih lubang-lubang bisnes yang lain
  • boleh dilakukan secara part time di hujung minggu atau semasa cuti.

Pemilihan booth dan membuat kajian pasaran adalah penting apabila ingin menyewa sesuatu booth. Lihat dahulu target pasaran dan kenalpasti pengunjung amat penting. Pengunjung event tersebut mestilah di kalangan mereka yang mempunyai minat terhadap produk shawl dan tudung yang hendak dijual. 

Kebiasaannya shawl diminati oleh golongan muda, pelajar universiti dan kolej, mereka yang belum berkahwin dan juga anak-anak gadis yang mementingkan fesyen. Tudung pula disukai oleh semua golongan wanita. Antaranya mereka yang bekerja, ibu-ibu muda dan lain-lain. Begitu juga dengan tudung labuh ada peminatnya sendiri.

Untuk memilih booth yang sesuai juga perlu pastikan dahulu penganjur sesuatu event itu mempunyai reputasi yang baik yang mampu menarik ramai orang ke program yang mereka anjurkan. Jika setakat mengambil sewa dari penjual tanpa membuat apa-apa promosi event atau karnival yang dianjurkan lebih baik tidak perlu menyewa booth yang tentu akan merugikan kita.

Menjual melalui booth juga boleh dilakukan di tempat-tempat tertentu seperti sempena majlis konvokesyen di kolej atau  universiti, pelancaran dan pembukaan sesuatu program tertentu di komplek membeli belah dan lain-lain.

Ada kalanya kita boleh mencuba mendapat kebenaran di syarikat-syarikat tertentu atau di pejabat-pejabat tertentu yang membenar kita membuka booth di lobi-lobi pejabat mereka dengan bayaran tertentu.

Kebiasaanya tempat-tempat begini boleh menghasil jualan yang baik kerana pekerja-pekerja syarikat atau staf di pejabat adalah mereka yang mempunyai kuasa membeli yang tinggi kerana mempunyai pendapatan yang agak baik. 

Mereka inilah yang biasanya suka membeli belah, melayari internet, membaca blog dan suka mengoogle apa sahaja di internet. Mempunyai minat terhadap fesyen tudung dan shawl. 

Kalau tidak tentu tak ramai yang akan baca blog ini kan. Terima kasih kepada staf-staf kerajaan, staf-staf di universiti, cikgu-cikgu sekolah dan lain-lain yang sudi menjengok blog ini. Kalau ada pembaca baru bersemangat sikit nak tulis entri terbaru.

Inilah peluang untuk kita membuka booth dan menjual tudung dan shawl. Mungkin kita akan merasa malu pada peringkat awal. Kalau boleh nak bersembunyi jika ada kawan-kawan yang datang. Alah bisa tegal biasa. Apabila sudah biasa tentunya terasa nikmat dan seronoknya menjalankan perniagaan sendiri. Mengira keuntungan dan belanja kawan-kawan makan.

Mula-mula kita boleh jual sendiri. Bila dah maju sedikit boleh ambil pekerja dan membuka beberapa booth lagi. Selepas itu boleh buka butik pula. Mesti ada angan-angan dan cita-cita untuk maju. Perlu gantungkan cita-cita kita setinggi-tinggi bintang di langit untuk berjaya.

Bermula dari kecil sehingga menjadi usahawan yang berjaya. Pengalaman akan mengajar kita menjadi lebih dewasa dan kreatif. Jangan tamak dan teruskan berusaha. Sentiasa berdoa dengan Allah s.w.t. InsyaAllah cita-cita kita akan dimakbulkan. Itulah pesanan dan doa untuk diri saya juga.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018