Saturday 1 February 2014

Cross Stitch Sebagai Hobi Masa Lapang



Semasa berpindah ke rumah baru-baru ini, banyak barang-barang menjahit yang diselongkar dan disusun semula. Terjumpa bermacam-macam barang-barang lama yang disimpan yang terrasa sayang untuk dibuang. Tinggal berhabuk di dalam laci dan bekas yang entah berapa lama tidak pernah dibuka. Antaranya termasuklah alatan untuk menjahit cross stitch termasuk juga projek cross stitch yang tidak siap-siap.

Suatu waktu dahulu adalah menjadi hobi saya menjahit cross stitch ini. Ada sahaja gambar-gambar menarik seperti pemandangan, bunga, hiasan dan lain-lain semua nak dijadikan cross stitch. Kegilaaan menghasilkan sulaman cross stitch bermula selepas habis bersekolah sehinggalah berkahwin. Hobi ini terhenti sejak mendapat anak pertama. Pada masa itu sarung tilam dan sarung bantal anak pun dijahit cross stitch.

Sekarang tidak ada lagi masa untuk itu semua.  Projek cross stitch yang tak siap masih lagi tersimpan. Antaranya seperti projek cross stitch gambar pemandangan di bawah yang sudah bertahun-tahun terbengkalai. Tak mungkin dapat disiapkan lagi dengan kesibukan sekarang.

Projek cross stitch yang tidak siap-siap.

Cross stitch adalah suatu bentuk sulaman berhias yang dihasilkan dalam rekabentuk silang pangkah X yang disulam di atas kain mengikut pola atau corak tertentu untuk membentuk gambar atau corak yang menarik. Cross stitch atau jahitan silang pangkah ini sangat popular dan menjadi hobi yang menarik mengisi masa lapang. Hasil jahitan seperti gambar bunga, pemandangan dan lain-lain akan diframe dan digantung di dinding sebagai hiasan.

Cross stitch biasanya dihasilkan untuk menghiasi penutup meja, dijahit pada fabrik untuk menjadi hiasan yang digantung pada dinding, membuat kad ucapan, sarung bantal, sarung kotak dan lain-lain.

Menjahit sesuatu corak cross stitch perlu kesabaran yang tinggi sebelum menikmati hasilnya yang menarik. Kalau tidak ada kesabaran memang tidak menjadi.

Bila dah minat menjahit semua perkara nak dicuba. Itulah uniknya tukang jahit.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018