Monday, 10 February 2014

Pelanggan Berulang Penting Untuk Perniagaan

Pelanggan dari Sabah




Pelanggan dari UKM

Bisnes menjahit untuk terus hidup tidak susah dan menikmati pendapatan yang konsisten setiap bulan tidak susah. Apabila sudah ada pelanggan setia, kita sudah ada asas yang cukup untuk mengekalkan pendapatan bulanan kita. Pakaian seperti baju, tudung dan sebagainya bukanlah barangan yang hanya perlu dibeli sekali sahaja. Pakaian perlu ditukar selalu. Sekurang-kurangnya setiap dua bulan sekali atau apabila tiba musim perayaan semuanya akan mencari pakaian baru.

Begitu juga untuk mereka yang mendapat servis untuk mendapat tempahan menjahit untuk menjual tudung atau shawl untuk dijual secara online. Apabila sesuatu produk itu sudah habis dijual, mereka akan datang lagi untuk membuat tempahan baru. 

Untuk mendapat pelanggan berulang atau setia inilah merupakan satu cabaran kepada tukang jahit. Bila sudah berjaya mengekalkan pelanggan setia ini kita akan menikmati pendapatan bulanan yang selesa. Jika kita sudah selesa dengan pendapatan kita melalui pelanggan setia kita dengan kapasiti yang kita ada, tidak perlu lagi kita susah-susah membuat promosi.

Sebagai seorang pengguna pula selalunya akan merasai pengalaman ini. Apabila seseorang pengguna itu sudah biasa membeli sesuatu produk atau mendapat perkhidamatan tertentu dari seseorang pengguna tersebut akan  terus membeli atau mendapat perkhidmatan dari tempat atau orangyang sama juga. 

Contohnya jika seseorang pengguna sudah mula menghantar kain untuk dijahit dari tukang jahit biasanya dia akan terus kekal dengan tukang jahit yang sama jika berpuas hati dengan servis yang pertama itu. Pandangan pertama atau 'first impression' terhadap sesuatu servis menyebabkan pengguna itu terus kekal dengan servis itu. Begitu juga untuk perkhidmatan yang lain seperti menggunting rambut dan lain-lain.

Ini kerana apabila pengguna  membeli atau sudah biasa mendapat perkhidmatan dari suatu kedai atau orang tertentu biasanya akan terus kekal dengan kedai yang sama atau orang yang sama. 

Mengikut kajian yang dilakukan kejayaan sesuatu bisnes sangat bergantung kepada  pelanggan yang berulang atau 'repeat customer'. Oleh itu mengekalkan pelanggan yang berulang adalah sesuatu yang amat kritikal terhadap sesuatu bisnes khususnya seperti bisnes menjahit yang saya lakukan.

Ini berlaku kerana antara pengguna dan penyedia perkhidmatan tersebut sudah ada satu hubungan peribadi yang mana pengguna merasa selesa untuk mendapatkan khidmat seterusnya daripada mereka. 

Apabila pengguna sudah biasa mendapat perkhidmatan dari tukang jahit yang sama mereka akan terus setia dengan tukang jahit tersebut walaupun terdapat tukang jahit yang lain menawar perkhidmatan yang sama. 

Begitu juga apabila pengguna sudah biasa membeli di kedai online tertentu, mereka akan terus membeli di kedai online yang sama walaupun banyak lagi kedai online yang lain menawarkan produk yang sama.

Kadang-kadang menjadi tradisi keluarga untuk terus kekal dengan perkhidmatan dari orang yang sama bermula dari dirinya sendiri sehinggalah ke anak cucunya. Malahan apabila diberi pilihan yang lain mereka tetap tidak mahu berubah. Kalau tukang jahit mendapat pelanggan sebegini tidak susah lagi untuk terus kekalkan bisnes yang ada.

Kepada penjual atau penyedia perkhidmatan pula seperi saya sendiri perlu melihat pelanggan berulang ini sebagai suatu peluang atau potensi untuk meneruskan kelangsungan dalam bisnes yang dijalankan.

Untuk membina 'repeat customer' penjual atau penyedia perkhidmatan perlu memastikan produk atau servisnya mempunyai ciri-ciri yang disukai oleh pelanggan. Itu yang perlu saya fikirkan untuk perkhidmatan yang saya sediakan

Untuk mendapat pendapatan yang konsisten saya perlu memastikan pelanggan saya yang sudah biasa mendapat perkhidmatan saya akan terus datang lagi dan lagi sehinggakan saya tidak perlu lagi mencari pelanggan yang baru apabila melebihi kapasiti saya untuk menjahit.

Sekarang saya melihat keadaan ini telah berlaku kepada banyak pelanggan saya yang sudah biasa membuat tempahan. 

Mari kita lihat apakah kelebihan pelanggan berulang ini?
  • Pelanggan yang sudah biasa dengan produk yang digunakan sukar untuk menukar dengan produk yang lain. Jika mereka sudah biasa dengan tudung jenama A, sukar sekali untuk menukar dengan tudung jenama yang lain walaupun tudung jenama lain setanding dan lebih baik daripada jenama A. Begitu juga dengan produk atau perkhidmatan yang lain. 
  • Adalah lebih murah untuk menarik pelanggan yang sedia ada berbanding yang baru kerana tak perlu lagi membelanjakan untuk iklan, marketing, media dan juga lain-lain untuk menarik pelanggan baru. Begitu juga banyak masa pun dapat dijimatkan. Masa yang ada boleh lebih fokus kepada menyiapkan tempahan atau memberi perkhidmatan yang lebih baik.
  • Apabila pelanggan pertama kali sudah suka dengan produk atau servis kita, mereka akan terus datang lagi untuk membeli atau membuat tempahan baru jika pada pandangan pertama terhadapa produk atau servis yang kita lakukan adalah baik dan bermutu. Biasanya pelanggan ini akan menyebarkan kepada kawan-kawannya yang lain  tentang produk kita. Pemasaran dari mulut ke mulut akan berlaku dan tersebar dengan lebih luas. 
  • Pelanggan mengharapkan kita mampu menyelesaikan masalah mereka dan mampu mengikut kehendak mereka. Jika kita mampu melakukan, mereka tentunya tidak ragu-ragu lagi akan setia dengan produk atau servis yang kita lakukan. Lagi pun senang nak berurusan apabila sudah ada hubungan peribadi yang dijalin buat pertama kali dahulu.
  • Untuk membina pelanggan berulang, kita perlu konsisten. Produk/Servis mesti bekualiti dan excellence. Barulah pelanggan datang lagi. Betul tak.
  • Membina hubungan yang baik dan positif dengan pelanggan. Apabila pelanggan sudah suka mereka akan datang lagi. Menjalin hubungan peribadi menjadi seperti kawan-kawan yang rapat amat penting.
  • Dapat mengenali pelanggan dengan baik. Bukan senang untuk membina pelanggan yang berulang jika kita tidak mengenali pelanggan kita, nilai-nilai yang ada pada pelangga kita, kehendak mereka dan lain-lain.. Oleh sebab itu menyimpan data-data pelanggan sangat penting. Inipun InsyaAllah saya cuba lakukan
  • Jika berlaku sebarang kesilapan terhadap servis kita seperti baju tidak menepati kehendak pelanggan akan lebih mudah untuk berbincang dengan pelanggan sebab sudah kenal dan biasa dengan pelanggan tersebut. Mereka boleh menerima penjelasan kita.
  • Membina hubungan yang lebih mesra. Oleh sebab itulah saya menulis blog dengan gaya penulisan saya tersendiri. Saya sebenarnya cuba meletakkan diri saya seolah-olah seperti pada kedudukan pelanggan apabila menulis. Saya rasa saya lebih mesra dengan berbuat begitu.
  • Bila sudah ada kesetiaan dari pelanggan sudah tidak susah-susah lagi untuk membuat marketing dan promosi.

Jika dah ada pelanggan berulang, pendapatan setiap bulan akan jadi konsisten. Mungkin jika sudah melebihi kapasiti saya ada untuk menjahit, tak perlu lagi saya nak susah-susah buat promosi selepas ini. Mungkin juga sudah boleh berhenti untuk terus menulis di blog. Saya bukan nak jadi blogger popular.
Post a Comment

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017