Monday, 3 February 2014

Berjaya Menjahit Tudung Sendiri Ikut Tutorial Dan Menerima Tempahan.



Belajar menjahit tudung melalui panduan yang diberikan melalui blog dan akhirnya berani mengambil tempahan dari pelanggan. Itulah hasil yang diperolehi oleh salah seorang pengunjung blog ini yang mempunyai passion menjahit.  Boleh lihat sendiri hasil tudung seperti di atas.

Saya tentunya merasa bangga jika ada pengunjung yang berkongsi kejayaan mereka menjahit tudung sendiri berdasarkan panduan yang diberikan dalam blog ini. Sekurang-kurangnya panduan yang saya curahkan menjadi sumber rujukan untuk menjahit tudung sendiri. Terasa cukup dihargai apabila mendapat testimonial dari pengunjung.

Sentiasa ada sahaja message dari pembaca blog yang bertanya itu dan ini apabila ada yang mencuba menjahit tudung sendiri berdasarkan panduan dalam blog ini. Memang sukar sedikit memberi tunjuk ajar dengan pertanyaan melalui message ini tetapi saya cuba menjawabnya juga. 

Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Apabila kita mencuba kita akan menikmati hasilnya. Minat atau passion yang menyala-nyala akan mendorong kita melaksanakan dengan bersungguh-sungguh. Apabila tidak menjadi akan dicuba lagi sehingga berjaya. Hasilnya adalah suatu kepuasan yang tidak terhingga apabila melihat tudung yang bermula dengan hanya beberapa kepingan kain akhirnya menjadi produk 3 dimensi yang dipakai dan digaya dengan cantik sekali.

Kita biasa mendengar ungkapan dalam bahasa Inggeris "practice makes perfect" yang mengkehendaki supaya kita sentiasa mempratikkan usaha kita berkali-kali sehingga mencapai hasil yang terbaik. Walaupun ada satu lagi ungkapan dalam bahasa Inggeris "no one is perfect in this world" yang bertentangan dengan ungkapan yang pertama tadi tetapi bukanlah bermaksud kita perlu mencapai kesempurnaan seratus peratus.

Ungkapan "practice makes perfect" memerlukan kita perlu mempraktiskan usaha kita berkali-kali sehingga kita mencapai hasil yang terbaik. Pengalaman yang kita perolehi semasa mencuba sesuatu akan menjadikan kita lebih lebih kreatif untuk memperbaikinya sehingga mencapai suatu hasil penuh keseniaan dan memuaskan. Malahan hasilnya sesuatu yang cantik dan menawan sekali.

Begitu juga apabila kita menjahit, kita perlu mencuba dan terus mencuba. Apabila berlaku kesilapan kita mesti mencuba lagi sehinggalah mendapat hasil yang kita kehendaki. 

Saya sendiri apabila menjahit tidak lepas dari melakukan kesilapan walaupun menjahit itu menjadi rutin saya setiap hari. Ada sahaja komplen dari pelanggan yang memerlukan saya memperbaikinya tetapi perkara itu sudah menjadi kebiasaan sebagai tukang jahit dan perlulah menerima hakikat tersebut. 

Bermulahlah dengan jahitan yang mudah dahulu, kemudian praktis lagi. Lama-kelamaan kita anda akan dapat menguasainya dengan baik sekali. Walaupun kita sudah masuk kelas menjahit tetapi jika kita tidak mencuba menghasilkan tudung sendiri, lama-kelamaan apa yang kita pelajari sedikit demi sedikit akan hilang begitu sahaja. Mesti praktis selalu sehinggalah kita berhasil menghasilkan tudung yang cantik.

Ramai yang telah mencuba menjahit tudung sendiri dan akhirnya mereka berjaya. Begitulah seronoknya menjahit. 

Kalau tak yakin juga marilah masuk kelas menjahit.
Post a Comment

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017