Tuesday 8 October 2013

Mengenali Fabrik Chiffon, Georgette dan Lycra


Printed Chiffon

Terdapat pelbagai jenis fabrik di pasaran. Kadang-kadang sukar juga untuk membuat keputusan apakah fabrik yang sesuai untuk pakaian. Ramai juga yang bertanya fabrik yang sesuai untuk buat tudung dan selendang. Kali ini saya nak buat entry untuk jenis fabrik yang biasa digunakan untuk buat tudung dan selendang. Artikel ini berdasarkan pembacaan dari pelbagai sumber dan juga pemerhatian sendiri. kalau salah tolong betulkan. Insyallah lain kali saya akan post pula jenis fabrik yang lain.

Fabrik dihasilkan daripada pelbagai jenis bahan mentah yang sedia ada sama ada secara semulajadi atau secara buatan atau gabungan kedua-duanya. Fabrik boleh dikelaskan berasaskan  bahan asal fiber, proses penghasilan  fabrik atau  pengggunaan akhir  fabrik  tersebut.

Fabrik semulajadi  (fabrik asli) adalah fabrik yang dihasilkan  sama ada  dari fiber/gentian /serat dari  kulit binatang, kepompong ulat sutera, biji, daun dan juga batang tumbuh-tumbuhan. Kelebihan fiber semulajadi ini kerana tidak mudah bertukar warna di bawah pancaran cahaya matahari dan tidak mudah luntur .

Fabrik buatan pula boleh dibahagikan kepada fabrik sintetik dan fabrik selulosa terjana semula.
Fabrik sintetik  diperbuat daripada fiber yang mana bahannya adalah dari bahan kimia bukan organik  atau bahan kimia organik (dari sumber petroleum) yang dicampur  dgn bahan kimia lain.

Fabrik selulosa terjana semula terdiri dari campuran fiber asli (contohnya seperti kapas) yang dicampur dengan selulosa.

Terdapat satu lagi jenis fabrik yang berasal dari bahan mineral seperti asbestos, besi ,perak, emas dan juga fiber gelas. Sebelum menjadi kain bahan tersebut diolah menjadi fiber. Fabrik jenis ini mempunyai ketahanan dan menunjukkan gaya mewah pemakainya. Proses pembuatan menggunakan fiber asbestos sangat merbahaya kerana fiber asbestos bila disedut boleh menyebabkan kanser.

FABRIK CHIFFON (SIFON)

Chiffon pada asasny merujuk kepada fabrik yang ditenun nipis dengan kainnya yang  lembut. Fabrik sifon boleh dihasilkan dengan menggunakan fiber-fiber yang berlainan seperti sutera (silk)  atau  fiber sintetik, juga kapas dan lain-lain tetapi chiffon secara umumnya lebih dikaitkan dengan fiber seperti nilon dan silk.

Mudah diwarnakan menggunakan dye dengan pelbagai  warna pilihan yang kita kehendaki tetapi ianya agak sukar untuk diwarnakan pada bahan polyester.  

Chiffon berasal dari Bahasa Perancis yang bermaksud kain yang nipis dan ringan.  Tenunan chiffon agak renggang. Jika didekatkan ke cahaya ianya kelihatan seperti jaring.

Chiffon boleh dibuat dengan menggunakan pelbagai jenis material seperti silk, polyester atau rayon. Chiffon digunakan untuk gaun pengantin, dress, blouse dan tudung.

Teksturnya yang lembut, beralun dan ringan sentiasa  memberi keselesaan yang berpanjangan sesuai  dengan cuaca panas dan lembab. Chiffon sesuai dibuat pakaian tradisional dan moden.  Oleh kerana sifatnya yang tembus cahaya (transperent) biasanya chiffon dilapisi dengan kain pelapik (lining) sama ada dari kain satin atau kain lapisan dalam yang lain.

Teksturnya yang lembut juga didatangi dengan satu warna, gabungan 2 atau lebih warna sama ada terang atau lembut. Dengan fabrik chiffon pemakainya kelihatna hebat dan bergaya. Anggun dan terserlah personalitinya.

Terdapat pelbagai jenis nama yang dikaitkan dengan chiffon.

Chiffon Sutera
Menjadi pilihan untuk tudung dan shawl kerana dilhat dari segi keselesaan kepada pemakainya dan juga berkualiti. Harganya agak mahal dan memerlukan penjagaan yang lebih rapi dan cuciannya memerlukan cucian kering. Hasil buatannya halus dan diminati ramai.

Chiffon Goldline
Hasil buatanya halus dan teliti. Harganya agak mahal tetapi tetap diminati ramai.

Chiffon Georgette
Fabrik ini adalah gabungan fabrik chiffon dan georgette.  Menjadi pilihan ramai kerana lebih mudah dari segi penjagaan dan juga dari segi bajet ianya lebih murah berbanding chiffon sutera. Penjagaannya mudah dan boleh dicuci dengan air.

Double Chiffon
Kain lebih tebak dan kurang tembus cahaya berbanding kain chiffon biasa.

Chiffon Plain 
Menjadi pilihan kepada mereka yang tidan suka corak pada kain.

Chiffon Bercetak (Printed Chiffon)
Mempunyai  motif bercetak dengan pelbagai jenis corak bunga dan abstrak.

Chiffon Paisley
Mempunyai motif bercorak paisley.

Chiffon Tribal
Mempunyai motif bercorak tribal

Ada juga chiffon yang lain seperi Viscose Chiffon, Polyester Chiffon, Silk Chiffon, Cerutti Chiffon, Paris Chiffon, Crepe Chiffon dan Blend Chiffon.

Ada juga yang didatang khas  bersama kain pelapik (lining), bertatah batu dan juga bermanik.


FABRIK GEORGETTE

Fabrik ini biasanya dibuat dari silk atau polyester.  Ia  tidak begitu tembus cahaya, lebih kenyal  dan  sedikit berat berbanding dengan chiffon biasa.

Harga tidak begitu mahal dan menjadi lebih praktikal untuk dibeli. ramai yang memilih fabrik georgette untuk pembuatan tudung dan selendang terutamanya yang tidak menyukai fabrik yang ternampak jarang seperti chiffon biasa.

FABRIK LYCRA ATAU SPANDEX

Lycra atau leicia adalah jenama fabric yang dikeluarkan oleh Syarikat Invista iaitu anak syarikat(subsidiari) kepada Dupont yang terkenal dalam industry bahan kimia. Sesetengah Negara menyebutnya Lycra dan sesetengah Negara menyebutnya Spandex.

Lycra adalah sejenis fiber kenyal yang dapat meregang 4-7 kali ganda dan bila dilepaskan ia dapat kembali ke ukuran asalnya. Lycra bersifat kenyal dan Nampak melekat pada tubuh.

Fiber kain lycra juga dicampur dengan fiber semulajadi seperti wool, linen, sutera dan cotton. Campuran ini tidak mengubah bentuk kain lycra malah meningkat prestasi kain yang lebih baik. Ianya juga meningkat fleksibiliti, memberi kesejukan kepada pemakai dan juga membentuk kain yang lebih fleksible.

Kain lycra juga mempunyai sruktur kimia yang khusus yang dapat menyerap peluh dan anti parasit, fungus, cendawan dan lain-lain. Campuran fiber semulajadi dan buatan juga meningkatkan kualiti kain yang memberi kesegaran dan keselesaan kepada pemakai .

Lycra diaplikasi secara meluas untuk semua jenis pakaian seperti kemeja, blouse, sweater, jaket, jubah, gaun, pakaian renang, pakaian olahraga, telekung, tudung dan juga selendang.

Berbagai nama fabrik dikaitan dengan lycra sebagaimana kain chiffon seperti lycra plain, lycra printed (bercetak), lycra paisley, lycra tribal dan lain-lain.

Lycra Cotton: Lycra jenis ini bergetah dan lembut jadi ia mengikut bentukbadan walaupun ada campuran cotton. Kain Lycra jenis ini bersifat berbulu danmudah terkoyak. Contoh: Jubah atau Cardigan Lycra

Antara ciri-ciri kain lycra seperti ianya kelihatan kasual, kenyal (elastik), tahan lama, tahan haba panas, lembut, halus, penyerap air yang baik mempunyai kestabilan dimensi yang dapat menjaga postur pemakai, mempunyai ketahan lipatan dan fit pada tubuh pemakai. Lycra juga tidak perlu disterika jika malas.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018