Tuesday 22 October 2013

Baju Kurung Batik Cotton

Perkhidmatan menjahit saya tawarkan melalui blog Nash Fesyen terus mendapat perhatian terutama sekali dari cikgu-cikgu sekolah, pelajar-pelajar universiti dan juga kakitangan awam. Rajin betul online.

Kali ini saya mendapat tempahan menjahit baju kurung dengan fabrik dari jenis batik cotton dari Cikgu Sekolah Kota Damansara. Baju kurung ini ditempah khas katanya  untuk menghadiri meeting. Kalaulah hari-hari ada meeting kan bagus.

Kain batik cotton ini dengan motif bunga menaik memang menarik sekali. Terserlah keayuan cikgu bila dipakai. Ramailah peminat cikgu selepas ini.

Fabrik cotton memang sudah lama terkenal dan digunakan sejak zaman dahulu lagi sejak dari zaman tamadun India, Mesir dan China lagi.

Entry kali ini saya ingin menceritakan sedikit tentang fabrik cotton.

Fabrik cotton memang sesuai dengan cuaca di negara kita yang sentiasa panas kerana ia sejuk dan mudah menyerap peluh. Sesuai walau apa pun keadaan cuaca sama ada sejuk atau panas kerana ia bersifat menghangatkan bila sejuk dan menyejukkan bila panas disebabkan sifatnya yang merupakan pengalir haba yang baik.

Kapas juga tidak memberi kesan alahan pada kulit dan amat sesuai kepada sesiapa yang alergik pada fabrik tertentu seperti gatal-gatal. Sebab itu kapas diguna untuk membalut luka.

Ia juga selesa dipakai dan mudah dijaga. Ianya juga tahan lasak dengan apa-apa jua keadaan cuaca. Harganya pun taklah terlalu mahal.

Antara ciri-ciri lain fabrik kapas adalah tak mudah kusut dan tak mudah luntur warna bila dicuci, mudah dilukis, dicetak, disunting dan dipotong, serta tak berbulu.

Mempunyai ketahanan kepada bahan kimia seperti asid dan alkali. Mempunyai keteguhan sama ada semasa kering dan basah. Yang paling penting sekali bagi saya fabrik jenis ini memang mudah dipotong dan dijahit.

Kekurangannya ialah kerana mudah melebar dan pudar di bawah cahaya matahari. Biasanya agak keras dan cepat berkedut. Mudah juga bertahi lalat dan mudah mengecut pada cucian yang pertama. Untuk mengelakkan ukuran baju yang tidak tepat elok juga kalau kita membuat basuhan pertama dahulu sebelum dihantar kepada tukang jahit. Walaupun demikian perkara ini tidak perlu dirisau sangat kerana pengecutannya tidaklah begitu besar. Biasanya tukang jahit tahu bagaimana nak mengambil ukuran.

Penjagaannya pun tidak sukar dan kain jenis ini juga tahan lasak. Boleh dibasuh dengan tangan atau mesin basuh.  Seeloknya rendam dahulu di dalam air sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Jangan rendam terlalu lama.

Jika terdapat tumpahan di atas kain kapas seperti tumpahan kopi, teh, sirap atau gulai dan sebagainya, cuci dahulu dengan sabun dan rendam dengan air sekurang-kurangnya 30 minit sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Elakkan mengguna peluntur semasa membasuh.

Panduan menjaganya seelok-eloknya jangan biarkan disidai di tengah panas terlalu lama untuk mengelak warnanya menjadi pudar.  Kalau nak jemur juga jemurkan secara terbalik.

Sidai di tempat yang redup dan berangin adalah lebih baik. Seelok-eloknya kibas dahulu baju sebelum menyidai supaya tidak terlalu basah dan keronyok.  Cara terbaik gunakan penyangkut baju.

Kalau mengering dengan ‘dryer’ jangan gunakan terlalu lama.

Untuk menyeterika kain cotton yang terbaik gunakan seterika wap. Untuk seterika biasa tetapkan kepanasan pada 3-4 (low atau medium).

Kain cotton juga digabungkan dengan bahan-bahan yang lain menjadikannya lebih beraneka dengan kualitinya yang tertentu bergantung kepada peratusan bahan cotton di dalam fabrik tersebut dan juga jenis bahan lain yang digabungkan. Semuanya menjadikan dunia fesyen menjadi begitu menarik dengan pelbagai pilihan fabrik.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018