Friday 13 December 2013

Lagi Teknik Jahit Kemasan Piping Pada Shawl

Sebelum ini saya saya ada tunjukkan cara jahit kemasan piping dengan cara melipat 'bias tape'. Boleh lihat pada tutorial yang lepas dengan tajuk Cara Mudah Jahit Piping Pada Shawl Dan Tudung.

Kali ini saya akan tunjukkan satu lagi teknik kemasan piping pada pinggir shawl dengan paparan 'bias tape' kelihatan lebih lebar.

Tutorial yang saya tunjukkan di sini adalah teknik yang saya gunakan mengikut cara saya sendiri. Mungkin setiap tukang jahit mempunyai tekniknya sendiri. Fabrik shawl yang digunakan adalah dari jenis lycra dan 'bias tape' atau lis/kun adalah dari jenis satin yang biasa dijual di kedai alatan menjahit.

1. Sediakan kun/lis/bias tape jenis satin mengikut pilihan warna sendiri. Ada yang suka warna yang berlainan supaya nampak perbezaan dengan warna fabrik selendang.

2. Jahit 'bias tape' pada shawl seperti di bawah untuk lekatkan pada shawl. Jahitan adalah di sebelah belakang shawl.


3. Jahit baris pertama 'bias tape' seperti gambar di bawah pada sebelah depan shawl.


4. Jahit baris kedua 'bias tape'  seperti gambar di bawah.


5. Inilah hasil kemasan piping yang diperolehi.


Jahitan di bahagian belakang.


SELAMAT MENCUBA

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018