Saturday, 6 December 2014

Legoland, Johor



Jika tidak kerana permintaan anak-anak saya memang tidak mahu pergi ke Legoland kerana tiketnya yang mahal untuk orang seperti saya. Sudah lama anak-anak mengajak untuk ke Legoland ini dan sering mengulanginya setiap kali cuti sekolah. Mungkin mereka mendengarnya dari kawan-kawan atau sering melihat gambar-gambar Legoland ini di internet atau melalui video Youtube.

Akhirnya saya dan keluarga sampai juga ke Legoland di Johor pada ahad minggu lepas untuk merasai sendiri pengalaman dan keseronokan di Legoland. Walaupun sudah seminggu berlalu tetapi hari ini baru sempat melihat gambar-gambar semasa di sana dek kerana kesibukan dengan aktiviti harian yang tidak akan habis sampai bila-bila.

Saya dan keluarga bertolak dari Bangi ke Johor lebih kurang pukul 9.00 malam pada hari sabtu dan sampai di Johor pada pukul 12 tengah malam.. Agak lewat kerana pada siangnya saya mempunyai kelas menjahit. Hujan di sepanjang perjalanan dan agak lebat dari Bangi sampai ke Melaka dan beransur kurang selepas melintasi sempadan Johor.

Di entri saya tidak berniat untuk berkongsi panduan untuk ke Legoland tetapi lebih kepada berkongsi pemerhatian saya terhadap bisnes Legoland itu sendiri. Keseronokan dan keterujaan anak-anak saya biarlah dipaparkan secara bergambar sahaja.

Legoland Malaysia adalah taman tema Legoland keenam di dunia dan merupakan yang pertama di Asia terletak di Wliayah Iskandar, Nusajaya, Johor. Beberapa pemerhatian saya tentang bisnes Legoland


Tiket Mahal Tetapi Ramai Juga Yang Datang

Legoland sudah dikenali sejak dahulunya dengan permainan legonya. Apabila Lego membuka taman temanya, nama lego sudah menjadi jenama yang sudah melekat di fikiran ramai orang terutamanya kanak-kanak dan juga orang dewasa yang pernah bermainan permainan lego ini semasa kecil dahulu. Jadi ramai yang sanggup mengeluar belanja yang besar untuk merasai pengalam dan melihat sendiri keunikan Legoland.

Tiket untuk dewasa RM140 (12 – 59 tahun) seorang dan kanak-kanak (3-11 tahun) dan warga emas (60 tahun ke atas) RM110 seorang untuk tiket sehari masuk ke Legoland Themed park.

Untuk orang seperti saya memang terasa mahal tambahan pula denga anak lima orang. Dua orang anak saya sahaja yang masuk kategori kanak-kanak.


Bayar Mengguna Kad Maybank Boleh Dapat Diskaun Sehingga 35%

Menjalin kerjasama dengan syarikat yang berpengaruh merupakan satu strategi yang bijak dalam bisnes.

Legoland dan Maybank telah menjalin kerjasama dan secara rasmi menjadi “Retail Bank” kepada Legoland. Strategi yang bijak dan satu kerjasama menang-menang kerana kedua-dua mendapat manfaat. Bayangkan sahaja berapa ramai pemegang akaun Maybank yang boleh menjadi sasaran pemasaran Legoland.

Diskaun 35% diberi kepada pengunjung jika membayar mengguna kad Maybank tetapi terhad untuk 4 orang sahaja untuk satu kad Maybank.


Taman Tema, Taman Air & Hotel Legoland Dengan Bayran Yang Berlainan Untuk Setiap Satu.

Untuk mengembang empayar perniagaan mesti mempelbagaikan sumber pendapatan dengan bisnes yang berlainan tetapi saling berkaitan. Di Legoland Johor terdapat tiga tempat menarik iaitu Hotel Legoland, Taman Tema Air da Teman Tema Permainan. Setiap satu dikenakan harga yang berlainan. Ada package combo dan mendapat diskaun jika masuk ke tempat-tempat tersebut. Kalau nak masuk ketiga-tiga tempat tersebut memang boleh kempis duit poket.

Saya dan keluarga hanya masuk ke Taman Tema Permainan sahaja. Itu pu sudah terasa masa tidak mencukupi. Jika masuk ke Taman Tema Air mungkin saya dan anak-anak tidak dapat merasai ke semua permainan yang terdapat di sana. Tambahan pula anak bila sudah berendam dalam air memang susah hendak keluar.


Pelbagai Produk Berkaitan Legoland Dijual Di Dalam Taman Tema

Menjual produk-produk sampingan yang berkaitan dengan bisnes yang dijalankan adalah sesuatu kesempatan yang baik sewaktu minat dan mood pengunjung masih tinggi dan segar dengan perkara-perkara yang sedang menikmatinya. Terdapat kedai yang menjual set blok lego, t-shirt, DVD, buku, cenderamata dan sebagainya di dalam Taman Tema. Makanan luar juga tidak dibenar di bawa masuk.

Dengan tiket sehari, sepanjang hari berada di dalam Taman Tema mesti akan berbelanja di sana terutama untuk makan dan minum. Anak-anak pula jika Nampak sahaja makanan segera dan air minuman terus lapar walaupun baru sahaja makan di luar tadi. Makanan dan minuman dijual dengan harga yang agak mahal berbanding di luar.




Pelbagai Permainan Dalam Taman Tema

Lego memperkenal konsep “Play & Learn” dan menekankan kepentingan pelajaran melalui permainan. Dengan konsep ini Lego mecipta pelbagai inovasi dalam produknya. Kepelbagaian yang terdapat pada produk lego hari ini adalah hasil dari imaginasi, kreativiti dan eksperimen yang terjana melalui konsep “play & learn” yang diperkenal oleh Lego.

Terdapat 7 tema khas iaitu ‘The Beginning’, ‘Lego Technic’ , ‘Lego City’, ‘Miniland, ‘Lego Kingdom’, ‘Imagination’ dan ‘Land of Adventure’. Setiap tema direka khas supaya sesuai untuk keluarga dan kanak-kanak terutama dari usia tiga hingga 12 tahun. Ada permainan ‘outdoor’ dan ‘indoor’ yang mesti dicuba.

Permaina direka supaya anak-anak dan ibubapa boleh menyertainya bersama. Apabila sudah membayar harga tiket yang mahal akan terasa rugi jika tidak mencuba semua permainan yang terdapat disitu. Barulah terasa berbalui dengan tiket yang dibayar. Terkenang seperti masuk ke ‘funfai’ yang selalu dating ke kampong semasa kecil-kecil dahulu.

Antara yang menarik yang mesti dicuba seperti menaiki roller coaster di Project X Lego Technic dan Lego Kingdom, menonton wayang 4D di Lego Studio, menaiki keretapi mengelilingi Miniland, memandu bot dalam tasik, meyertai racing kereta, memandu kapal terbang, masuk dalam gua harta karun , melihat permandangan sekeliling legoland melalui menara peninjau yang berpusing dan banyak lagi.






Miniland Merupakan Produk Unik di Legoland

Keistimewaan sesuatu bisnes adalah pada keunikan produknya. Dengan ada produk yang unik akan membezakannya dengan pesaiang-pesaing yang lain. Miniland adalah produk yang unik yang terdapat pada Legoland.

Binaan bangunan menggunakan blok-blok lego dengan mengambil tempat-tempat yang menarik dan terkenal di selurtuh dunia adalah satau keistimewaan yang terdapat di Miniland. Antaranya seperti bangunan Taj Mahal, Angkor Watt , Istana Terlarang Maharaja China dan lain-lain. Memang menarik untuk menjamu mata. Struktur-sruktur ini memang unik kerana direka sama seperti bangunan asal.

Disamping itu juga bangunan-bangunan dan tempat menarik di Malysia seperti KLCC, Masjid, KLIA, rumah-rumah mengikut negeri antara yang dibina dengan set blok lego.

Di setiap tempat juga terdapat model-model yang dibina dari blok lego seperti model mini figure, model haiwan, manusia, kereta, dinosaur dan lain-lain menambah keunikan Legoland. Misalnya untuk ke surau model seorang lelaki , perempuan dan kanak-kanak yang berpakaian lengkap dibina dari blok lego.

Saya dan anak-anak suka merakam gambar dengan model-model lego untuk kenangan kerana keunikannya.




Boleh Mencuba Sendiri Membina Model Dengan Blok Lego

Konsep “Play & Learn” Lego memberi peluang kepada kanak-kanak dan orang dewasa untuk mencuba sendiri membina sruktur dan model dari blok-blok lego. Falsafah di sebalik blok-blok legoland adalah “ di mana kita boleh mencuba sendiri membina blok-blok kita sendiri”. Panduan lengkap dan tutorial diberikan supaya mudah diikuti. Secara tidal langsung Lego boleh menjual produk set-set blok legonya jika kaedah atau panduan sudah difahami.

Di setiap tempat permainan juga disediakan tempat dengan set blok-blok lego untul dicuba semasa menunggu giliran untuk permainan tersebut.



Tedapat Teknologi Baru Dalam Pertunjukan & Permainan

Memanfaat teknologi mampu memberi impak baru dalam bisnes dan ini dilakukan oleh Legoland melalui projek Miniland Star Wars dan Wayang 3D. Di Lego Mindstorms, Lego juga mengintegrasi teknologi robot dalam permainan legonya yang sesuai untuk kanak-kanak. Permainan interaktif lego ini membolehkan kanak-kanak mengasah bakat dan kreativiti mereka untuk mempunyai pemikiran rekacipta.

Anak-anak saya juga mencuba dan mendapat sijil.


Ada Jurugambar Yang Sentiasa Mengambil Gambar Kita

Gambar yang menarik boleh menarik minat untuk kita membeli. Teknik mengambil gambar yang menarik dan jelas boleh adalah satu skil yang perlu dipelajari.

Apabila pengunjung dating ke sesuatu tempat sesautu momen yang menarik mesti dirakam untuk kenang-kenangan. Selalunya kita terlepas momen ini kerana tidak berkesempatan untuk merakamnya atau ketidaksediaan kita untuk merakamnya.

Di dalam Taman Tema Legoland terdapat jurugambar-jurugambar dengan kamera masing-masing yang canggih mengambil gambar kita terutama ketika kita menyertai sesuatu permainan. Apabila ditunjukkan kepada kita memang jelas dan terang sekali gambarnya sehingga kita terliur untuk memilikininya. Untuk memilikinya perlu membayar. Mahal pula tu. Strategi bisnes mengambil gambar ini memberi keutungan kepada mereka yang diberi peluang untuk mengambil gambar begini di Legoland.

Nasib baik saya tak terpengaruh.


Ada Target Tertentu Untuk Setiap Hari

Bisnes mesti mempunyai target. Legoland sentiaa mempunyai target untuk mencapai bilangan pengunjung tertentu setiap hari.

Saya bertanya kepada staff di situ. Berapa ramai pengunjung yang dating? Staf tersebut memberitahu target untuk hari ini hanya 3,000 pengunjung sahaja kerana cuaca tak menentu dan sentiasa hujan. Hari ahad juga hari bekerja di Johor

Begitulah beberapa permerhatian saya tentang bisnes Legoland. Mungkin boleh diaplikasikan dalam bisnes-bisnes yang lain.


Hari beransur petang dan anak-anak pula merungut sentiasa lapar dan saya dan keluarga pun mengambil keputusan untuk keluar dari Taman Tema Legoland.

Sewaktu keluar dari Legoland maghrib semakin hampir dan kami singgah di Plaza Angsana untuk menikmati makan malam dan membeli belah membeli makanan segera , roti dan biskut untuk dimakan keesokan harinya.

Sebelum sampai esok makanan sudah tinggal separuh habis dimakan anak-anak.

Hari kedua tidak ada apa-apa dilakukan. Hanya terperap dalam bilik sahaja. Walaupun begitu saya tetap membawa kain untuk dipotong daripada menghabis masa begitu sahaja. Ada pelanggan telefon untuk ajak pergi ke rumahnya apabila mengetahui saya berada di Johor. Saya tidak dapat pergi kerana suami bekerja.

Malamnya keluar sekali lagi ke Plaza Angsana untuk makan malam. Bercadang untuk mencari makan di tempat lain tetapi oleh kerana tidak biasa dengan tempat-tempat di Johor tidak ada pilihan lain setelah berpusing beberapa kali puas mencari tempat makan tidak berjumpa.

Seterusnya kami bercadang hendak ke Danga Bay tetapi apabila sampai di sana tidak ada apa-apa pun yang menarik kerana terlalu banyak projek pembinaan di situ. Sempat singgah di depan Istana Johor dan mengambil beberapa keping gambar.

Hari ketiga selepas suami habis bekerja terus pulang ke Bangi. Anak-anak pun tak sabar untuk sampai ke rumah.




Saya tidak pernah sampai ke Johor sebelum ini. Inilah pertama kali menjejak kaki Johor. Teringat permintaan anak-anak hendak pergi ke Legoland lah yang membawa saya ke sini. Anak-anak semakin membesar. Jika anak-anak sudah membawa haluan masing-masing dan tidak tinggal bersama lagi mungkin tidak ada peluang lagi untuk berkumpul bersama-sama seperti ini lagi.


Anak perempuan saya ada 4 orang. Dari kiri Nashratul, Nashreen, Nashrah, Nashaida.
Post a Comment

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017