Monday 17 August 2015

Reka Tudung & Shawl Sendiri




Terdapat pelbagai cara untuk mereka tudung atau shawl sendiri supaya kelihatan unik dan berlainan dari pasaran. Caranya cukup mudah tanpa perlu menghantarnya kepada tukang jahit. Boleh lakukan sendiri sahaja. Ramai yang telah melakukannya dan berjaya menjualnya dan mendapat keuntungan yang banyak. 

Kebanyakan tudung atau shawl yang terdapat di pasaran mempunyai pattern atau pola yang sama sahaja sama ada design bentuk bawal, knife cut, halfmoon, butterfly, instant shawl dan lain-lain. Boleh dibeli dengan harga yang murah di Jalan TAR, Pasar Kemboja atau dari pemborong-pemborong tudung dan shawl ini. Kemudian dengan mengguna kreativiti kita sendiri jahit atau tampalkan aksesori tambahan atau perincian pada tudung atau shawl tersebut supaya terdapat kelainan atau keunikannya sendiri. Antaranya seperti manik, sequin, batu-batu kecil, kuntuman bunga, lace, renda dan pelbagai lagi. Sekarang kita sudah berjaya menghasil produk sendiri yang berlainan dari produk yang berada di pasaran tanpa perlu menghantarnya kepada tukang jahit.

Tudung yang saya tunjukkan pada gambar di atas saya jahitkan untuk anak saya yang ingin memakai shawl pada majlis jamuan hari raya di sekolahnya pada minggu lepas. Dengan mengguna shawl instant yang sudah tersedia saya menambah dua kuntum bunga pada shawl instant tersebut. Kuntuman bunga tersebut saya beli dari kedai yang menjual alatan menjahit berdekatan dengan rumah saya. Dengan tambahan 2 kuntum bunga ini menjadikan shawl instant ini nampak berlainan dari shawl instant biasa, Simple dan mudah. Sebagai tukang jahit saya membuat sedikit kedutan pada tapak untuk bunga tersebut.

Mungkin produk ini nampak biasa sahaja dengan produk yang biasa terapat di pasaran. Tetapi jika dilihat dengan teliti dari segi bentuk bunga, cara jahitan dan susunanya akan ternampak kelainannya. 

Semakin hari semakin ramai ingin mencipta produk dan shawl mereka sendiri. Saya melihat artis popular juga mengguna cara begini. Mungkin cara inilah yang paling mudah. Tidak ada siapa yang boleh memonopoli industri ini. Trend fesyen sentiasa berubah dan berulang. Mungkin kita yang bakal mencipta fenomena sehingga mencapai titik puncak.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018