Thursday, 27 August 2015

Kenapa Jahitan Tidak Kemas?


Seoarang anak begitu asyik sekali melihat ibunnya menjahit lalu menghampirinya. 

"Ibu, Bolehkah ajar saya menjahit?"

"Boleh anakku."

Selepas beberapa kali mencuba terhasillah satu jahitan yang tidak begitu memuaskan.

"Ibu, kenapa hasil jahitan saya tidak sekemas dan secantik jahitan ibu?"

“Anakku, menjahit bukan terus untuk mendapat sesuatu yang sempurna. Menjahit perlu kamu melatih diri sehingga kamu melakukannya tanpa perlu memikirkan lagi bagaimana hendak melakukannya. Semuanya akan berlaku secara automatik. Itu tandanya kamu sudah menguasai kemahiran tanpa kamu sedar. Ia sudah tertanam di dalam fikiran bawah sedar kamu. Ingatkah lagi bagaimana kamu mula belajar mengayuh basikal dahulu?"

"Anakku, menjahit perlukan kesabaran dan ketekunan untuk kamu menjalaninya. Kemudian fokus pada tujuan dan berikan perhatian kepada apa yang sedang kamu kerjakan. Sekalipun untuk memasukkan hujung benang ke dalam lubang jarum tidak akan berjaya jika kamu hilang fokus."

"Anakku, belajar menjahit sama dengan kamu belajar tentang kehidupan ini. Kamu mengulangi hal yang sama. setiap hari. Kamu mengulangi perkara yang-yang baik sehingga lebih banyak perkara yang baik melekat dalam fikiran mu. Sabar, tekun, fokus pada tujuan dan konsentrasi pada apa yang sedang kamu lakukan, insya Allah apa yang menjadi tujuanmu boleh tercapai. Sama seperti dalam kehidupan ini, sebenarnya untuk meraih kejayaan kita tidak memerlukan teori-teori yang rumit dan komplek. Semuanya harus sederhana."

"Anakku, dalam apa jua bidang yang kita ceburi, jika kita tidak sabar, tekun dan fokus, kita tidak akan mencapai apa yang kita hajati. Jika kita hanya melakukan tanpa kita mengetahui tujuan kita kita akan tetap gagal. Mungkin kita mendapat sedikit hasil tetapi tidak seperti yang kita inginkan. Apa yang kita lakukan mungkin akan menjadi sia-sia seperti mencari syiling di bawah terang cahaya lampu."

"Anakku, selagi kita tahu tujuan kita, kemudian kita memaksimakan potensi yang ada pada diri kita. Dengan menggali kelebihan tersebut dan menjadikan ia sebagai modal untuk mengasah dan menggilap bakat yang ada pada kita maka kita mampu mencapai apa yang menjadi impian dan cita-cita kita. Apalagi, jika semua perkara tersebut kita lakukan dengan senang hati, penuh minat dan penuh kesungguhan."

"Dengan mampu mematangkan kelebihan-kelebihan kita secara konsisten, maka sebenarnya kita sedang memupuk diri kita untuk menjadi ahli di bidang yang kita kuasai. Sehingga, dengan profesionalisme dan pengalaman yang kita miliki, apa yang kita perjuangkan pasti akan membuahkan hasil yang paling memuaskan."
Post a Comment

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017