Sunday 1 September 2013

Cara Jual Shawl Online

Pelbagai jenis shawl

bergaya dengan shawl

Semakin ramai yang melibatkan diri dalam perniagaan online. Antara yang popular adalah menjual tudung atau shawl secara online. Salah seorang customer saya, student dari UKM memberitahu dia berjaya sehingga 80 helai shawl sebulan. Baru-baru ini saya mendapat tempahan untuk menjahit tepi shawl dari student UPM sebanyak 51 helai. Sebelum ini sahaja ramai pelanggan saya datang khas untuk jahit tepi shawl. Sememangnya pertanyaan tentang shawl memang tak pernah putus-putus.

Trend menjual shawl secara online semakin meningkat kerana mendapat permintaan yang tinggi di kalangan remaja. Mereka kelihatan segak dan bergaya apabila mengenakan shawl di kepala. Anak saya sendiri lebih suka memakai shawl daripada tudung layer. Katanya trend sekarang remaja sekarang memang suka memakai shawl. Inilah peluang untuk menjual shawl secara online.

Lihat sahaja begitu banyak keyword yang digoogle di internet mengenai shawl seperti - shawl dua warna, shawl cotton tribal, shawl dua tone, shawl chiffon, shawl yuna, shawl zara, shawl sila amzah, shawl silk, shawl untuk pengantin, shawl cotton 2 layer, shawl muslimah, shawl bawal, shawl blog, shawl online murah, shawl online shopping, shawl online blog, shawl online boutique, blog jual shawl, dan banyak lagi.

Begitu banyak search untuk pelbagai jenis shawl menunjukkan permintaan yang tinggi untuk shawl. Kita perlu ambil peluang ini untuk mulakan perniagaan shawl secara online.

BAGAIMANA NAK BERMULA?

Minat

Mesti ada minat untuk berniaga. Kalau tak berminat lupakan sahaja niat utnuk berniaga.

Ilmu

Ilmu terutama sekali ilmu komunikasi dengan pelanggan. Ilmu menggunakan internet seperti facebook, e-mail dan lain-lain yang berkaitan. Memahami etika penggunaan internet penting supaya kita tidak dianggap sebagai penjual yang tak beretika. Pengetahuan tentang trend terkini shawl juga penting supaya kita tidak dianggap ketinggalan. Perkara ini boleh dipelajari jika kita ada minat.

Produk

Produk yang saya cadangkan adalah shawl.

Kita boleh membeli secara borong dengan harga yang murah. Jika kita membeli secara borong, corak atau pattern selendang adalah mengikut pattern yang telah sedia ada dari kilang. Kita tidak ada banyak pilihan.

Satu lagi cadangan saya kita membeli kain sendiri dan menghantarnya kepada tukang jahit. Kita beli kain mengikut kehendak kita sendiri dengan corak yang kita pilih sendiri. Potong sendiri kain mengikut bentuk selendang dan hantar kepada tukang jahit untuk jahit tepi halus. Saya menyedia perkhidmatan jahit tepi halus.

Untuk peringkat permulaan kita boleh cuba dengan modal yang kecil dahulu.

Komputer/Laptop dan Sambungan Internet

Kalau nak berniaga online kenalah sediakan semua peralatan ini. Kalau tak ada macam mana nak berniaga.

Kamera
Untuk mengambil gambar shawl yang cantik perlu ada kamera. Gambar ini perlu kita upload ke internet.

Kaedah Pembayaran

Kalau nak menjual mesti ada akaun di mana pembeli perlu transfer duit ke akaun kita. Saya cadangkan kita mengguna akaun maybank2u. Ini kerana di mana-mana sahaja terdapat mesin ATM Maybank dan dapat memudah pembeli membuat pembayaran. Antara cadangan lain menggunakan akaun CIMB. Untuk pembelian dari luar negara kita boleh guna akaun Paypal.

Menghantar Pesanan

Gunakan perkhidmatan pos laju atau perkhidmatan kurier yang lain di mana kita boleh tracking pergerakan produk.


PERKARA YANG PALING PENTING ADALAH MENGIKLANKAN PRODUK KITA.

Bagaimana nak mengiklankan produk kita?

Blog

Saya mencadang kita menggunakan blog untuk mempromosi produk shawl kita. Kita ada kawalan terhadap blog kita sendiri. Kita boleh kemaskini blog kita sebanyak mana yang kita mahu. Letakkan gambar-gambar shawl yang menarik. Iklankan blog kita. Kita perlu pastikan blog kita dipaparkan pada page google. Kita perlu mempelajari teknik SEO.

Kita boleh mengguna Blogspot atau Wordpress. PERCUMA sahaja. Belajarlah untuk membina blog. Jangan risau kalau kita tak pandai pada permulaan. Apabila kita dah mula berblog kita secara secra automatik akan menguasainya.

Blog saya sendiri pun dari segi rekabentuk tidaklah begitu menarik. Saya pun masih belajar. Template yang saya guna pun saya dapatkan secara percuma dari internet. Saya pun baru bermula dalam dunia blog ini. Alhamdulillah, setakat ini setiap hari ada sahaja pertanyaan dari pelanggan.

Kalau nak lebih professional kita boleh beli hosting dan domain kita sendiri.

Facebook

Kalau selama ini kita hanya menggunakan facebook untuk berkongsi gambar dan cerita kita. Kali ini kita boleh membuat promosi untuk memperkenalkan shawl kita. Gunakan facebook secara beretika. Jangan 'tag' ikut sesuka hati. Jangan keterlaluan mempromosi produk kita.

Facebook Fan Page

Kita boleh create dan set profile fan page kita sendiri untuk mengiklan produk kita. Jemput kawan-kawan kita untuk promosi fanpage kita.

Instagram dan Twitter

Mulakan upload gambar-gambar shawl kita dan sebarkan melalui twitter.

Mengiklan di web pengiklanan.

Antaranya seperti mudah.com dan majalah.com. PERCUMA

Kedai Online

Kalau perniagaan dah maju, bolehlah kita buka kedai online kita sendiri iaitu dengan mengguna e-commerce software atau blogshop. Kita boleh mengguna open source shopping cart sepert Zen Cart, Magento, ZeusCart, PrestaShop dan lain-lain. Pembayaran pula boleh setkan dengan mengguna kad kredit.


Bagaimana?

Kalau dah bersedia bolehlah mula. Pergi beli kain, potong ikut saiz shawl dan hantar kepada saya untuk jahit tepi halus dan start buat promosi. Ingat usaha yang bersungguh-sungguh akan menghasilkan kejayaan.


BEBERAPA TIP TAMBAHAN

1. Untuk menarik perhatian pelanggan, gambar yang kita upload mestilah cantik dan menarik. Kita boleh menggaya sendiri shawl yang kita nak jual. Kalau muka kiut, comel, segak lebih mudah menarik perhatian pelanggan. Kalau malu nak letak gambar sendiri boleh guna model atau gayakan sahaja pada kepala patung.

2. Kita mesti berani menonjolkan diri kita. Meletak gambar sendiri beserta contact no. lebih meyakinkan pelanggan. Kalau kita nak menyembunyikan identiti kita dan muncul sebagai anonymous tentunya pelanggan tak yakin dan menganggap kita cuba menipu.

3. Mencari kawan atau follower seramai mungkin. Ingat pembeli yang yakin dengan kita sahaja yang akan membuat pembelian.

4. Terus belajar ilmu perniagaan internet seperti rekabentuk blog/web, ilmu-ilmu seo supaya blog kita sentiasa dipaparkan di muka pertama terutamnanya di google. Bila pengguna internet membuat search produk shawl mereka akan menjumpai blog kita.

5. Mengembali wang kepada pelanggan jika pelanggan tak berpuashati.

6. Tunjukkan cara-cara memakai shawl yang kita nak jual seperti merakam dalam bentuk video dan upload ke Youtube.

7. Mengetahui trend shawl terkini dan mengambil peluang menjualnya semasa mendapat sambutan.


Kalau tak laku macam mana?

Bawa sahaja ke tempat kerja kita dan jual secara offline.

Kalau tak laku juga?

Boleh pakai sendiri.

SELAMAT MENCUBA


No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018