Monday 2 September 2013

Baju Mini Kurung Moden

Baju kurung memang sinonim dengan wanita melayu. Siapa wanita melayu tidak pernah memakai baju kurung. Semuanya pernah memakainya. Kalau tidak jangan sebut wanita melayu. Pakaian tradisional wanita melayu sejak zaman Kesultanan Melaka lagi.

Baju kurung bukan sahaja diminati oleh wanita melayu tetapi juga wanita dari kaum-kaum lain seperti Cina, India dan kaum-kaum di Sabah dan Sarawak. Baju kurung dipakai di pejabat-pejabat dan menjadi kemestian di majlis perkahwinan orang-orang melayu, majlis pertunangan dan di majlis melibatkan agama Islam. Semasa perayaan hari raya sama ada Aidil Fitri atau Aidil Adha baju  kurung menjadi kemestian wanita melayu. Sekurang-kurangnya setiap wanita melayu mesti menempah baju kurung.

Untuk wanita Islam, baju kurung sesuai dipakai kerana menutup aurat, selesa dan tidak panas.

Baju kurung juga tidak terlepas dari perkembangan fesyen semasa. Dari baju kurung muncul pelbagai jenis fesyen baju kurung berbentuk moden seperti kebarung, baju kurung moden dan juga baju mini kurung moden.

Sebagai tukang jahit, baju kurung adalah baju yang pertama yang perlu dipelajari. Rugilah kalau tidak tahu menjahit baju kurung kerana baju ini sentiasa dipakai untuk diri sendiri dan anak-anak perempuan. Kalau tahu menjahit tentu dapat menjimatkan duit. Baju inilah yang paling banyak menerima tempahan. Saya menerima tempahan menjahit baju kurung yang tidak pernah putus-putus. Inilah 'core business' saya sebenarnya.

Kali ini saya nak tunjukkan baju mini kurung moden yang saya jahit menggunakan pola seperti di bawah.

baju mini kurung moden


pola baju mini kurung (klik untuk besarkan gambar)

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018