Thursday, 11 December 2014

Trend Memakai Shawl Semakin Meningkat




Shawl Berawning

Saya tidak membuat suatu tinjauan secara khusus berkaitan perkara ini tetapi berdasarkan pertanyaan dan permintaan daripada pelanggan setiap hari saya merasakan trend memakai shawl semakin meningkat pada masa kini. Butik-butik terkenal yang fokus kepada produk dan fesyen tudung tertentu sahaja mula memikirkan untuk menghasilkan shawl mereka sendiri. 

Lihat sahaja di sekeliling kita. Daripada ramai wanita yang kita temui kebanyakan mereka memakai shawl sama ada shawl bawal, shawl empat segi biasa atau shawl berfesyen. Anak-anak remaja, pelajar-pelajar kolej serta mereka yang bekerja sekarang sudah pandai bergaya dengan fesyen shawl yang pelbagai jenis. Ini berdasar pemerhatian saya secara umum. Ini adalah peluang kepada peniaga-peniaga tudung untuk menjual shawl disamping tudung sahaja.

Hari ini negeri Selangor bercuti. Saya ke kedai seperti biasa. Ada sahaja yang datang bila saya membuka kedai. Hari ini ada pelanggan dari Seremban. Walaupun hari cuti untuk yang bekerja makan gaji, saya masih bekerja macam biasa. Anak-anak mengajak pergi ke Pesta Buku Big Bad Wolf  2014 yang diadakan di The Mines, Seri Kembangan tetapi saya tidak pergi. Banyak tempahan yang perlu saya siapkan. Lagi pun saya memang cepat bosan kalau pergi ke tempat macam tu.  Anak-anak pergi dengan suami sahaja.  

Saya memang tidak minat membaca. Kalau membaca pun hanyalah bacaan-bacaan ringan yang dipost melaui facebook atau whatsapp sahaja. Macam mana nak membaca. Bangun pagi sahaja terus memasak kemudian terus dengan aktiviti menjahit sehingga ke malam. Sibuk terlampau. Kalau mengikut kajian daripada Perpustakaan Negara Malaysia, rakyat Malaysia kurang minat membaca dan yang terendah antara negara di Asia, saya salah seorang daripadanya.

Gambar di atas adalah tempahan shawl berawning daripada pelanggan saya. Menjahit lebih seronok daripada membaca.

Wednesday, 10 December 2014

Nak Cuba Pakai Shawl Bunga Ros


Gambar di atas adalah gambar anak saudara saya mencuba menggayakan shawl bunga ros warna hitam. Ada tempahan dari pelanggan saya sebanyak 15 helai dengan pelbagai warna untuk shawl bunga ros ini. Warna hitam adalah salah satu warna untuk shawl bunga ros tersebut. Peminat tudung hitam meti suka dengan shawl bunga ros ini. Hari-hari asyik pakai bawal hitam sahaja. Sekali sekala apa salahnya tukar selera.  Mesti berkenan di hati selepas ini.

Gambar diambil di dalam kedai.  Musim cuti sekolah ini ramai sanak sudara datang berkunjung. Kali ini terpaksa datang ke kedai kerana banyak masa saya dihabiskan di kedai. Bukan sahaja sanak saudara yang datang tetapi pengunjung juga ramai yang datang semata-mata untuk berbincang tentang fesyen dan bisnes tudung. Ini kelebihan jika ada kedai berbanding di rumah. 

Untuk warna-warna yang lain saya akan update kemudian. Untuk datang ke kedai mesti message dahulu kerana grill depan berkunci. Saya pun tak berani untuk biarkan pintu terbuka begitu sahaja. 

Tuesday, 9 December 2014

Shawl Motif Jalur

Shawl motif jalur atau stripes ini dihantar oleh pelanggan untuk dijadikan instant shawl. Apabila dah siap nampak cantik pula. Nikmati gambar di bawah untuk melihatnya sendiri. Tentunya lebih cantik kalau digaya oleh model yang cantik jelita.  Apa-apa pun corak pada shawl akan tetap ada peminatnya yang tersendiri.




Entri kali ini nak tunjuk gambar sahaja. Tak sempat nak tulis entri panjang-panjang. Selepas ini nak fikir untuk jahit tudung sekolah pula. Cuti sekolah semakin singkat. Dead line semakin hampir.

Kalau macam ni bila pula boleh balik kampung.

Monday, 8 December 2014

Shawl Instant Bercorak



Seharian berada di kedai jahit menyebabkan masa untuk melihat blog semakin terhad.  Kalau dahulu saya menjahit di rumah ramai yang masih segan-segan untuk datang tetapi sejak saya membuka kedai jahit sendiri semakin ramai yang datang menyebabkan banyak masa dihabiskan untuk melayan pelanggan daripada menjahit. Inilah hakikat yang perlu saya terima apabila membuka kedai jahit. 

Apabila saya membuka kedai jahit sendiri saya merasakan lebih fokus untuk membuat sesuatu kerja. Tidak ada gangguan daripada anak-anak untuk meminta itu dan ini. Produktiviti meningkat. Sekali sekala ada juga anak-anak datang tetapi cepat bosan dan nak balik ke rumah segera. Tak dak internet.

Tempahan menjahit datang dari mereka yang tak disangka-sangka. Dari jauh dan dekat. Secara pos dan juga datang sendiri. Semuanya kalau boleh nak segera seperti memakai instant shawl juga. 

Pilihan pula semakin pelbagai. Itulah rajin update sangat fesyen shawl dan tudung dalam blog. Semua mengaku boleh buat. Sekarang terimalah kesannya. Sampai tempahan baju, dress dan jubah semakin banyak dilupakan. Dalam hati terasa sayang juga menolak. 

Selain shawl plain, shawl bercorak juga menjadi pilihan. Adala pelanggan saya memberitahu di tempatnya, shawl bercorak yang paling laku berbanding shawl plain. Lain orang lain seleranya. Kalau pamdai menjual tidak kira plain atau bercorak akan ada peminatnya. Di pejabat mungkin lain pilihannya. Begitu juga di sekolah atau di kilang. Jika targetnya pelajar kolej lain pula pilihannya. Ada yang dulu tidak memakai shawl tetapi apabila sudah mencuba semakin berminat untuk memakai shawl. 

Untuk entri kali ini saya update beberapa pilihan shawl instant bercorak yang menjadi pilihan pelanggan. Untuk shawl atau tudung bercorak saya hanya menjahit sahaja. Kain perlu bawa sendiri kerana untuk mencari kain dengan corak pilihan memang susah untuk dicari berbanding kain plain.




Sabtu lepas buat pertama kali kelas menjahit tudung dijalankan di kedai. Terasa selesa sekali. Walaupu sibuk di kedai, blog ini akan saya update juga walaupun tidak ada apa-apa nak diceritakan.

Saturday, 6 December 2014

Legoland, Johor



Jika tidak kerana permintaan anak-anak saya memang tidak mahu pergi ke Legoland kerana tiketnya yang mahal untuk orang seperti saya. Sudah lama anak-anak mengajak untuk ke Legoland ini dan sering mengulanginya setiap kali cuti sekolah. Mungkin mereka mendengarnya dari kawan-kawan atau sering melihat gambar-gambar Legoland ini di internet atau melalui video Youtube.

Akhirnya saya dan keluarga sampai juga ke Legoland di Johor pada ahad minggu lepas untuk merasai sendiri pengalaman dan keseronokan di Legoland. Walaupun sudah seminggu berlalu tetapi hari ini baru sempat melihat gambar-gambar semasa di sana dek kerana kesibukan dengan aktiviti harian yang tidak akan habis sampai bila-bila.

Saya dan keluarga bertolak dari Bangi ke Johor lebih kurang pukul 9.00 malam pada hari sabtu dan sampai di Johor pada pukul 12 tengah malam.. Agak lewat kerana pada siangnya saya mempunyai kelas menjahit. Hujan di sepanjang perjalanan dan agak lebat dari Bangi sampai ke Melaka dan beransur kurang selepas melintasi sempadan Johor.

Di entri saya tidak berniat untuk berkongsi panduan untuk ke Legoland tetapi lebih kepada berkongsi pemerhatian saya terhadap bisnes Legoland itu sendiri. Keseronokan dan keterujaan anak-anak saya biarlah dipaparkan secara bergambar sahaja.

Legoland Malaysia adalah taman tema Legoland keenam di dunia dan merupakan yang pertama di Asia terletak di Wliayah Iskandar, Nusajaya, Johor. Beberapa pemerhatian saya tentang bisnes Legoland


Tiket Mahal Tetapi Ramai Juga Yang Datang

Legoland sudah dikenali sejak dahulunya dengan permainan legonya. Apabila Lego membuka taman temanya, nama lego sudah menjadi jenama yang sudah melekat di fikiran ramai orang terutamanya kanak-kanak dan juga orang dewasa yang pernah bermainan permainan lego ini semasa kecil dahulu. Jadi ramai yang sanggup mengeluar belanja yang besar untuk merasai pengalam dan melihat sendiri keunikan Legoland.

Tiket untuk dewasa RM140 (12 – 59 tahun) seorang dan kanak-kanak (3-11 tahun) dan warga emas (60 tahun ke atas) RM110 seorang untuk tiket sehari masuk ke Legoland Themed park.

Untuk orang seperti saya memang terasa mahal tambahan pula denga anak lima orang. Dua orang anak saya sahaja yang masuk kategori kanak-kanak.


Bayar Mengguna Kad Maybank Boleh Dapat Diskaun Sehingga 35%

Menjalin kerjasama dengan syarikat yang berpengaruh merupakan satu strategi yang bijak dalam bisnes.

Legoland dan Maybank telah menjalin kerjasama dan secara rasmi menjadi “Retail Bank” kepada Legoland. Strategi yang bijak dan satu kerjasama menang-menang kerana kedua-dua mendapat manfaat. Bayangkan sahaja berapa ramai pemegang akaun Maybank yang boleh menjadi sasaran pemasaran Legoland.

Diskaun 35% diberi kepada pengunjung jika membayar mengguna kad Maybank tetapi terhad untuk 4 orang sahaja untuk satu kad Maybank.


Taman Tema, Taman Air & Hotel Legoland Dengan Bayran Yang Berlainan Untuk Setiap Satu.

Untuk mengembang empayar perniagaan mesti mempelbagaikan sumber pendapatan dengan bisnes yang berlainan tetapi saling berkaitan. Di Legoland Johor terdapat tiga tempat menarik iaitu Hotel Legoland, Taman Tema Air da Teman Tema Permainan. Setiap satu dikenakan harga yang berlainan. Ada package combo dan mendapat diskaun jika masuk ke tempat-tempat tersebut. Kalau nak masuk ketiga-tiga tempat tersebut memang boleh kempis duit poket.

Saya dan keluarga hanya masuk ke Taman Tema Permainan sahaja. Itu pu sudah terasa masa tidak mencukupi. Jika masuk ke Taman Tema Air mungkin saya dan anak-anak tidak dapat merasai ke semua permainan yang terdapat di sana. Tambahan pula anak bila sudah berendam dalam air memang susah hendak keluar.


Pelbagai Produk Berkaitan Legoland Dijual Di Dalam Taman Tema

Menjual produk-produk sampingan yang berkaitan dengan bisnes yang dijalankan adalah sesuatu kesempatan yang baik sewaktu minat dan mood pengunjung masih tinggi dan segar dengan perkara-perkara yang sedang menikmatinya. Terdapat kedai yang menjual set blok lego, t-shirt, DVD, buku, cenderamata dan sebagainya di dalam Taman Tema. Makanan luar juga tidak dibenar di bawa masuk.

Dengan tiket sehari, sepanjang hari berada di dalam Taman Tema mesti akan berbelanja di sana terutama untuk makan dan minum. Anak-anak pula jika Nampak sahaja makanan segera dan air minuman terus lapar walaupun baru sahaja makan di luar tadi. Makanan dan minuman dijual dengan harga yang agak mahal berbanding di luar.




Pelbagai Permainan Dalam Taman Tema

Lego memperkenal konsep “Play & Learn” dan menekankan kepentingan pelajaran melalui permainan. Dengan konsep ini Lego mecipta pelbagai inovasi dalam produknya. Kepelbagaian yang terdapat pada produk lego hari ini adalah hasil dari imaginasi, kreativiti dan eksperimen yang terjana melalui konsep “play & learn” yang diperkenal oleh Lego.

Terdapat 7 tema khas iaitu ‘The Beginning’, ‘Lego Technic’ , ‘Lego City’, ‘Miniland, ‘Lego Kingdom’, ‘Imagination’ dan ‘Land of Adventure’. Setiap tema direka khas supaya sesuai untuk keluarga dan kanak-kanak terutama dari usia tiga hingga 12 tahun. Ada permainan ‘outdoor’ dan ‘indoor’ yang mesti dicuba.

Permaina direka supaya anak-anak dan ibubapa boleh menyertainya bersama. Apabila sudah membayar harga tiket yang mahal akan terasa rugi jika tidak mencuba semua permainan yang terdapat disitu. Barulah terasa berbalui dengan tiket yang dibayar. Terkenang seperti masuk ke ‘funfai’ yang selalu dating ke kampong semasa kecil-kecil dahulu.

Antara yang menarik yang mesti dicuba seperti menaiki roller coaster di Project X Lego Technic dan Lego Kingdom, menonton wayang 4D di Lego Studio, menaiki keretapi mengelilingi Miniland, memandu bot dalam tasik, meyertai racing kereta, memandu kapal terbang, masuk dalam gua harta karun , melihat permandangan sekeliling legoland melalui menara peninjau yang berpusing dan banyak lagi.






Miniland Merupakan Produk Unik di Legoland

Keistimewaan sesuatu bisnes adalah pada keunikan produknya. Dengan ada produk yang unik akan membezakannya dengan pesaiang-pesaing yang lain. Miniland adalah produk yang unik yang terdapat pada Legoland.

Binaan bangunan menggunakan blok-blok lego dengan mengambil tempat-tempat yang menarik dan terkenal di selurtuh dunia adalah satau keistimewaan yang terdapat di Miniland. Antaranya seperti bangunan Taj Mahal, Angkor Watt , Istana Terlarang Maharaja China dan lain-lain. Memang menarik untuk menjamu mata. Struktur-sruktur ini memang unik kerana direka sama seperti bangunan asal.

Disamping itu juga bangunan-bangunan dan tempat menarik di Malysia seperti KLCC, Masjid, KLIA, rumah-rumah mengikut negeri antara yang dibina dengan set blok lego.

Di setiap tempat juga terdapat model-model yang dibina dari blok lego seperti model mini figure, model haiwan, manusia, kereta, dinosaur dan lain-lain menambah keunikan Legoland. Misalnya untuk ke surau model seorang lelaki , perempuan dan kanak-kanak yang berpakaian lengkap dibina dari blok lego.

Saya dan anak-anak suka merakam gambar dengan model-model lego untuk kenangan kerana keunikannya.




Boleh Mencuba Sendiri Membina Model Dengan Blok Lego

Konsep “Play & Learn” Lego memberi peluang kepada kanak-kanak dan orang dewasa untuk mencuba sendiri membina sruktur dan model dari blok-blok lego. Falsafah di sebalik blok-blok legoland adalah “ di mana kita boleh mencuba sendiri membina blok-blok kita sendiri”. Panduan lengkap dan tutorial diberikan supaya mudah diikuti. Secara tidal langsung Lego boleh menjual produk set-set blok legonya jika kaedah atau panduan sudah difahami.

Di setiap tempat permainan juga disediakan tempat dengan set blok-blok lego untul dicuba semasa menunggu giliran untuk permainan tersebut.



Tedapat Teknologi Baru Dalam Pertunjukan & Permainan

Memanfaat teknologi mampu memberi impak baru dalam bisnes dan ini dilakukan oleh Legoland melalui projek Miniland Star Wars dan Wayang 3D. Di Lego Mindstorms, Lego juga mengintegrasi teknologi robot dalam permainan legonya yang sesuai untuk kanak-kanak. Permainan interaktif lego ini membolehkan kanak-kanak mengasah bakat dan kreativiti mereka untuk mempunyai pemikiran rekacipta.

Anak-anak saya juga mencuba dan mendapat sijil.


Ada Jurugambar Yang Sentiasa Mengambil Gambar Kita

Gambar yang menarik boleh menarik minat untuk kita membeli. Teknik mengambil gambar yang menarik dan jelas boleh adalah satu skil yang perlu dipelajari.

Apabila pengunjung dating ke sesuatu tempat sesautu momen yang menarik mesti dirakam untuk kenang-kenangan. Selalunya kita terlepas momen ini kerana tidak berkesempatan untuk merakamnya atau ketidaksediaan kita untuk merakamnya.

Di dalam Taman Tema Legoland terdapat jurugambar-jurugambar dengan kamera masing-masing yang canggih mengambil gambar kita terutama ketika kita menyertai sesuatu permainan. Apabila ditunjukkan kepada kita memang jelas dan terang sekali gambarnya sehingga kita terliur untuk memilikininya. Untuk memilikinya perlu membayar. Mahal pula tu. Strategi bisnes mengambil gambar ini memberi keutungan kepada mereka yang diberi peluang untuk mengambil gambar begini di Legoland.

Nasib baik saya tak terpengaruh.


Ada Target Tertentu Untuk Setiap Hari

Bisnes mesti mempunyai target. Legoland sentiaa mempunyai target untuk mencapai bilangan pengunjung tertentu setiap hari.

Saya bertanya kepada staff di situ. Berapa ramai pengunjung yang dating? Staf tersebut memberitahu target untuk hari ini hanya 3,000 pengunjung sahaja kerana cuaca tak menentu dan sentiasa hujan. Hari ahad juga hari bekerja di Johor

Begitulah beberapa permerhatian saya tentang bisnes Legoland. Mungkin boleh diaplikasikan dalam bisnes-bisnes yang lain.


Hari beransur petang dan anak-anak pula merungut sentiasa lapar dan saya dan keluarga pun mengambil keputusan untuk keluar dari Taman Tema Legoland.

Sewaktu keluar dari Legoland maghrib semakin hampir dan kami singgah di Plaza Angsana untuk menikmati makan malam dan membeli belah membeli makanan segera , roti dan biskut untuk dimakan keesokan harinya.

Sebelum sampai esok makanan sudah tinggal separuh habis dimakan anak-anak.

Hari kedua tidak ada apa-apa dilakukan. Hanya terperap dalam bilik sahaja. Walaupun begitu saya tetap membawa kain untuk dipotong daripada menghabis masa begitu sahaja. Ada pelanggan telefon untuk ajak pergi ke rumahnya apabila mengetahui saya berada di Johor. Saya tidak dapat pergi kerana suami bekerja.

Malamnya keluar sekali lagi ke Plaza Angsana untuk makan malam. Bercadang untuk mencari makan di tempat lain tetapi oleh kerana tidak biasa dengan tempat-tempat di Johor tidak ada pilihan lain setelah berpusing beberapa kali puas mencari tempat makan tidak berjumpa.

Seterusnya kami bercadang hendak ke Danga Bay tetapi apabila sampai di sana tidak ada apa-apa pun yang menarik kerana terlalu banyak projek pembinaan di situ. Sempat singgah di depan Istana Johor dan mengambil beberapa keping gambar.

Hari ketiga selepas suami habis bekerja terus pulang ke Bangi. Anak-anak pun tak sabar untuk sampai ke rumah.




Saya tidak pernah sampai ke Johor sebelum ini. Inilah pertama kali menjejak kaki Johor. Teringat permintaan anak-anak hendak pergi ke Legoland lah yang membawa saya ke sini. Anak-anak semakin membesar. Jika anak-anak sudah membawa haluan masing-masing dan tidak tinggal bersama lagi mungkin tidak ada peluang lagi untuk berkumpul bersama-sama seperti ini lagi.


Anak perempuan saya ada 4 orang. Dari kiri Nashratul, Nashreen, Nashrah, Nashaida.

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017