Sunday 28 September 2014

Shawl Instant Pattern Biasa



Dalam beberapa entri yang lepas saya tunjukkan beberapa contoh shawl instant. Shawl instant yang ditunjukkan dijahit dengan pattern-pattern tertentu seperti ada tambahan bungan ros, jahitan kedut, jahitan pleated, syria lipan, syria biasa dan lain-lain.

Bagi mereka yang menggemari shawl instant tetapi tidak mahu tambahan hiasan atau bentuk pattern seperti yang saya tunjukkan dalam entri-entri yang lepas mungkin boleh mempertimbangkan memakai shawl instant tanpa ada pattern atau corak tertentu. Shawl instant yang saya tunukkan di atas adalah contoh shawl instant biasa tanpa tambahan pleat, kedut dan lain-lain tetapi tetap menarik. Dengan warna pilihan plain atau bercorak mampu memberi aura tersendiri apabila memakai shawl ini. Cara menjahitnya juga mudah seperti mana menjahit shawl instant yang lain.

Kepada yang baru menjumpai blog ini, lihat entri-entri yang lepas untuk pelbagai jenis pattern shawl instant yang lain.

Thursday 25 September 2014

Instant Shawl Pleated Ala-Ala Bokitta Shawl



Instant shawl memang digemari ramai bahkan menjadi fenomena sekarang. Ini berdasarkan pertanyaan yang diterima hampir setiap hari. Shawl yang saya tunjukkan di atas adalah dalam kategori shawl instant yang paling mudah dipakai. 

Instant shawl ini dijahit dengan jahitan pleated. Cara memakainya shawl ini memang mudah berbanding dengan shawl yang lain. Tidak perlu pin. Tidak perlu membelit untuk membentuk shawl di kepala. Hanya sarungkan sahaja di kepala. Terus terbentuk dan elok sekali terletak di kepala. Sesuai kepada mereka yang sibuk dan mementingkan masa untuk perkara lain yang menjadi prioriti tetapi masih ingin bergaya dengan shawl.

Biasa dengar task Bokitta Shawl atau Bokitta hijab? Bokitta hijab dikatakan berasal dari Lebanon atau Lubnan. Di bawa masuk ke Malaysia dan dipromosikan pula oleh artis menjadikan ianya popular. Bokitta shawl ini adalah instant shawl yang mudah dipakai tanpa perlu membelit dan menggunakan pin. Hanya sarung sahaja di kepala terus menjadi. 

Shawl pleated yang saya tunjukkan di atas adalah ala-ala shawl bokitta ini. Mudah dipakai. Oleh sebab itu ada yang meminta saya menjahitnya.  Saiznya lebih labuh dan mengikut saiz muka orang Melayu. 

Sudah banyak instant shawl saya tunjukkan dalam blog ini. Instawl shawl pleated ala-ala bokitta inilah yang saya rasa paling mudah dipakai. Mesti ramai yang berminat. Di bawah ini ada beberapa lagi contoh shawl instant pleated yang saya jahitkan.



Shawl instant pleated bercorak.



Shawl instant pleated dark brown



Shawl instant pleated bercorak

Untuk melihat berbagai fesyen shawl instant, rajin-rajinlah selak entri yang lain dalam blog ini. Setiap entri ada ceritanya tersendiri. Mungkin boleh memberi idea juga jenis shawl yang ingin dipakai atau dijual.

InshaAllah ada beberapa lagi fesyen shawl instant yang saya akan postkan dalam blog ini. Rajin-rajinlah singgah di blog ini selalu.

Wednesday 24 September 2014

Oblong Shawl



Terdapat pelbagai nama diberi untuk shawl. Ada yang diberi berdasarkan nama fabrik atau kain seperti shawl chiffon, shawl lycra, shawl satin, shawl sari dan banyak lagi. Ada yang diberi berdasarkan bentuk geometrinya seperti shawl halfmoon, shawl bulatan, shawl empat segi dan sebagainya. Ada yang memberi nama shawl berdasarkan bentuk potongan shawl.

Untuk mempopularkan jenama sesuatu shawl, ada yang memberi nama shawl dengan nama sendiri, nama anak-anak dan lain-lain. Dalam strategi untuk melaris perniagaan ada yang memberi nama shawl dengan nama isteri-isteri nabi. Artis terkenal pula menggunakan nama masing-masing untuk melariskan shawl mereka terutamanya kepada peminat mereka sendiri. Pelbagai nama diberi untuk shawl yang kadang-kadang design dan patternnya sama sahaja.

Oblong shawl adalah salah satu nama shawl berdasarkan bentuk geometrinya iaitu bentuk bulat yang ditarik memanjang melebihi lebarnya. Lihat contoh di atas.

Cara membuat shawl oblong ini tidak susah. Beli kain 2 meter bidang 60 atau bidang 45. Belah di tengah secara memanjang. Buat potongan curve di kedua-dua hujung. Jahit tepi disekeliling shawl. Siap. Terhasillah 2 keping shawl oblong. Kain bidang 60 mempunyai lebar yang lebih daripada bidang 45.

Untuk pattern yang berlainan pula boleh potong menyerong di tengah-tengah. Gabungkan kain plain dengan kain bercorak seperti di bawah. Jahit cantum atau jahit sambung antara kedua-duanya. Terhasillah shawl oblong dengan gabungan corak dan plain. Mudah sahaja.


Gambar di bawah adalah beberapa contoh lagi shawl oblong.





Kat mana nak cari jahit tepi halus shawl yang nampak curly atau beralun macam dalam gambar? 

Senang sahaja. Cuba cari guna google. Pasti ada yang menawarkan servis ini.

Tuesday 23 September 2014

Shawl Lycra Butterfly Berawning



Sejak saya postkan entri berkaitan shawl butterfly dan shawl butterfly berawning, saya sering mendapat pertanyaan untuk tempahan dan juga untuk membeli pola. Sekurang-kurangnya saya berjaya menjual 3 hingga 5 pola seminggu. Tempahan untuk  tempahan dan menjahit shawl ini juga sentiasa ada sepanjang masa.

Carian menggunakan keyword shawl butterfly, shawl butterfly berawning, cara jahit shawl butterfly dan juga pola shawl butterfly antara yang banyak dilakukan  melalui google oleh pengunjung sehingga membawa mereka ke blog ini. Antara shawl lain yang mendapat sambutan pada masa sekarang adalah instant shawl atau pun shawl segera.

Shawl butterfly ini dan instant shawl sentiasa dicari dalam trend shawl sekarang mengikut analisis keyword yang saya lakukan untuk blog ini. Mungkin disebabkan cara pemakaiannya yang mudah dan nampak kemas. Saya sendiri sekarang memakai shawl butterfly atau pun instant shawl apabila keluar makan atau keluar berjalan-jalan.

Shawl di atas adalah tempahan dari pelanggan saya untuk kain jenis lycra warna coklat gelap. Awning pula adalah jenis soft awning. Kebiasaannya permintaan adalah dari kain chiffon. Apa-apa jenis kain pun tidak menjadi masalah kerana cara menjahitnya tetap sama.

Antara top ten keyword untuk blog ini dalam tempoh seminggu saya tunjukkan seperti di bawah di mana carian berkaitan shawl butterfly menduduki tempat ketiga.

Keyword blog ini dalam tempoh seminggu


Kalau nak jahit sendiri shawl ini samada berawning atau tidak berawning boleh beli pola dari Kak Ros. 

Nak buat tempahan shawl ini pun boleh juga . Kak Ros boleh sediakan kain. Untuk warna plain sahaja.

Kalau saya nak hantar kain sendiri untuk Kak Ros jahit. Boleh tak?

Boleh juga.

Monday 22 September 2014

Tudung Awning Berkedut




Tudung berawning ini dijahit atas permintaan pelanggan. Saya pun tidak tahu apa nama yang perlu diberi untuk tudung ini. Gabungan dua warna plain dengan kemasan tepi menggunakan jahitan tepi halus. Kain adalah dari fabrik chiffon. Awning adalah 'hard awning' separuh juga mengguna kain chiffon.

Saya hamparkan tudung ini di atas meja supaya lebih jelas kelihatan.  

Sunday 21 September 2014

Shawl Half Moon Jahitan Baby Seam


Shawl half moon

Jahitan tepi halus curly

Jahitan Baby Seam (Besarkan gambar untuk lebih jelas)

Cara jahitnya cukup mudah. Potong kain mengikut pola halfmoon. Jahit di atas dengan jahitan baby seam atau jahit kelim seperti yang saya tunjukkan pada tutorial yang lepas pada entri bertajuk 

Kemudian jahit tepi halus di sekelling shawl. Selesai. Hasilnya sehelai shawl yang cantik dan kemas.

Saya tunjukkan beberapa contoh lagi dengan pelbagai warna.




Shawl half moon warna pink




Shawl halfmoon warna putih. Jahitan tepi keliling dengan warna pink




Shawl half moon warna orange

Thursday 18 September 2014

Apakah Tujuan Mendapat Trafik Yang Tinggi Pada Blog?

Statistik Blog Nash Fesyen Untuk Setahun

Blog ini lahir pada 29 Julai 2013. Rupanya sudah setahun lebih aku menulis blog. Data di atas adalah data dari Google Analytics untuk blog ini dari 29 Julai 2013 sehingga 29 Julai 2014 untuk tempoh setahun. Jumlah pageviews untuk setahun adalah 831,508. Bounce rate pula adalah 3.20%. Tidak terlalu tinggi tetapi tidak juga terlalu rendah.

Setiap blogger inginkan trafik yang tinggi untuk blog mereka. 

Apakah tujuan mendapat trafik yang tinggi?

Adakah trafik yang tinggi merupakan kejayaan kepada sesuatu blog?

Setiap orang ada pandangan sendiri mengikut matlamat masing-masing menulis blog.

Jika matlamatnya untuk berdakwah dan menyampai ilmu, trafik yang tinggi merupakan suatu kejayaan. Tetapi itu juga bergantung kepada kandungan blog masing-masing, Apakah ilmu dan dakwah yang hendak disampaikan berkesan atau tidak.

Matlamat setiap orang berbeza. Terserahlah kepada tujuan masing-masing menulis blog. Antaranya seperti untuk menambah pendapatan, menambah kenalan, membantu orang lain, berkongsi pengalaman, mengumpul follower, menjadi popular, mengasah skill menulis, sebagai rujukan sendiri, menyampai pendapat, menyediakan panduan, merakam kisah harian, kenangan hidup, mengurangkan stress, mendapat perhatian dan lain-lain. Perlu tanya diri sendiri apabila sudah lama menulis adakah matlamat tersebut telah tercapai. 

Bagi blog ini, matlamat adalah untuk memperkenalkan perkhidmatan jahit menjahit yang aku lakukan dan seterusnya menjana pendapatan. Untuk menambah pendapatan aku perlu memastikan pengunjung yang datang ke blog ini menjadi pelanggan untuk servis yang aku lakukan. Biar trafik tidak tinggi tetapi trafik tersebut berjaya menambah pendapatan kepada ku. 

Trafik yang diperlukan adalah  trafik sasaran (targeted traffic) iaitu trafik yang boleh menukar pengunjung menjadi pelanggan yang ingin mendapat perkhidmatan yang aku sediakan.

Salah satu cara untuk mendapatkannya adalah dengan bermain-main dengan keyword untuk servis yang aku lakukan supaya melekat di muka pertama google. Dengan carian melalui google akan membawa mereka ke blog ini. Itu yang selalu aku fikir dan kaji sejak hari pertama lagi aku membangunkan blog ini. Bagi aku kajian keyword amat penting untuk mencapai matlamat yang aku tetapkan. Trafik hanyalah strategi tetapi bukan lagi kejayaan.

Keyword berikut adalah antara yang mendapat tempat di page pertama google untuk blog ini. Keyword untuk perkhidmatan yang aku sediakan adalah seperti jahit tepi halus, jahit tepi tudung, jahit tepi shawl, jahit tepi selendang, kelas menjahit tudung, cara menjahit tudung, tempahan menjahit tudung, belajar menjahit tudung, tempahan jahit tepi shawl dan banyak lagi yang berkaitan dengan jahit menjahit pakaian wanita. Pusing macam mana pun keyword  di atas sentiasa berada di muka pertama google buat masa ini.

Apabila pengunjung mencari keyword tersebut membawa mereka ke blog ini dan sudah tentunya mereka mencari perkhidmatan yang aku sediakan. Kalau tidak apakah tujuan mereka mengoogle keyword tersebut.

Itulah yang dikatakan trafik sasaran atau "targeted traffic" yang aku cari. Oleh sebab itu keyword lain seperti "artis popular 2014", "cara kuruskan badan", "gambar lucah" tidak relevan untuk blog ini tetapi mungkin relevan untuk blog yang lain. Jika ada juga yang datang melalui keyword tersebut ia akan menjadi trafik yang sia-sia.

Keyword dan trafik yang tinggi sahaja tidak mencukupi jika tidak berjaya menukar pengunjung menjadi pelanggan atau sekurang-kurang menjadi pengunjung setia yang akan membaca blog ini setiap hari. Perkara yang paling penting adalah apakah kesan kepada pengunjung tersebut apabila membaca blog ini. Apakah apa yang mereka cari boleh didapati dalam blog tersebut. Mesti ada conversion.

Dari sini pentingnya ilmu "copy writing" iaitu skil menulis kandungan blog untuk tujuan promosi sehingga membuat pengunjung tidak tidur lena,  mempengaruhi emosi pengunjung untuk mendapatkan servis atau produk yang disediakan.

Cuba fikirkan perkara berikut. Yang mana lebih baik untuk yang bermatlamat menjana pendapatan.

1. Blog yang mempunyai 1,000,0000 trafik sebulan menjana pendapatan RM2,000 sebulan
2. Blog yang mempunyai 100,000 trafik sebulan menjana pendapatan RM20,000 sebulan.

Tentunya blog 2 walaupun trafik kurang tetapi pendapatan bulanan lebih tinggi daripada blog 1.

Jadi bagi aku trafik yang menentukan kejayaan sesuatu blog adalah trafik yang datang dari "targeted traffic" yang boleh mencapai matlamat yang kita tetapkan. Trafik yang tinggi tetap penting dan merupakan satu bonus jika mendapatnya tetapi biarlah konsisten sepanjang masa dan bukan untuk tajuk tertentu sahaja. Trafik yang konsisten sepanjang masa juga merupakan antara matlamat untuk blog ini.

Blog sebagai medium untuk aku memperkenalkan servis yang aku lakukan. Biarlah trafik biasa-biasa sahaja tetapi merupakan trafik sasaran yang aku perlukan. Oleh sebab itu aku masih mengekalkan blog ini sebagai blog untuk niche jahit menjahit dan fesyen wanita tanpa mencampur aduk dengan berita-berita semasa yang lain.

Blog ini bukan untuk menjadikan aku popular dan bukan juga untuk mendapat pendapatan melalui pengiklanan.. Oleh sebab itu aku lebih suka jika trafik yang datang adalah 'targeted traffic".

Berikut adalah statistik blog ini untuk beberapa bulan yang aku ambil dari Google Analytics.

Bulan August 2014

Pageviews 100,222. Average sehari 3,330.
Bounce rate 1.75%

Bulan March 2014

Pageviews 98,574. Average sehari 3,200
Bounce rate 2.45%

Bulan December 2013

Pageviews 90,179. Average sehari 3,000.
Bounce rate 3.85%.

Bulan August 2013

Statistik untuk bulan pertama blog ini dilancarkan.

Pageviews 654. Average sehari 22.
Bounce rate 63.91%

Kalau melihat kepada statistik di atas, statistik blog ini menunjukkan trafik yang semakin bertambah bulan demi bulan. Walaupun tidak banyak tetapi sentiasa konsisten. Bounce rate juga rendah menunjukkan pengunjung membaca lebih dari satu page apabila datang ke blog ini. 

Aku patut berbangga dengan pencapaian blog ini.

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018