Wednesday, 13 August 2014

Bisnes Tudung & Shawl Di Bulan Ramadan


Ramadan baru sahaja berlalu. Bagi mereka yang mengambil peluang menjalankan bisnes di bulan ramadan menjual produk yang laku laris seperti juadah berbuka puasa, kuih raya, baju raya, tudung, shawl dan lain-lain tentunya tersenyum penuh kepuasan menuju ke bank menambah duit simpanan apabila berjaya mengaut keuntungan yang lumayan.

Anatara produk yang mendapat sambutan adalah pakaian untuk dipakai pada hari raya di mana boleh dikatakan hampir kesemua golongan lelaki dan wanita akan membeli pakaian baru untuk menyambut hari yang penuh kegembiraan itu.

Walaupun bisnes pakaian termasuk tudung dan shawl antara yang laku laris tetapi tidak semua penjual yang berjaya mengaut keuntungan yang lumayan. Ada yang berjaya menjual dan mengaut keuntungan yang besar tetapi ada juga yang berjaya menjual dengan keuntungan yang biasa-biasa sahaja.

Berikut adalah beberapa pemerhatian yang saya rasakan mempengaruhi jualan bisnes tudung dan shawl sehingga tidak begitu terlajak laris.

 Harga produk yang tinggi

Dengan kenaikan harga barang yang agak ketara berserta perbelanjaan yang meningkat menyebabkan ramai orang menyediakan bajet yang sederhana sahaja untuk berbelanja terutamanya untuk persediaan hari raya termasuk membeli pakaian raya. Bonus yang rendah dan gaji yang  lambat diterima menyebabkan persediaan hari raya dilakukan secara ala kadar sahaja.

Ini meyebabkan produk pakaian seperti tudung dan shawl yang dijual dengan harga yang agak tinggi tidak begitu mendapat sambutan untuk mereka ini. Tambahan pula banyak pilihan tudung dan shawl yang lebih rendah dijual di pasar-pasar malam, uptown dan kedai-kedai pakaian yang lain yang menawar harga yang lebih murah. Walaupun kualiti produknya bagus tetapi harga yang tidak mampu dibeli menyebabkan produk tersebut kurang laris.

Walaubagaimana pun produk tudung dan shawl yang mempunyai jenama popular masih terus mendapat sambutan. Jadi penjual yang ingin menjual dengan harga yang tinggi untuk produk mereka yang berkualiti perlu memikir untuk mengukuh jenama mereka sehingga dikenali ramai sehingga mempunyai peminat mereka sendiri.

Memberi diskaun juga satu langkah yang bijak untuk melariskan produk. Penjual online juga boleh mempertimbangkan penghantaran percuma.

Jualan dan promosi yang lewat

Menjual produk yang agak lewat seperti apabila bermula sahaja ramadan baru hendak menjual merupakan satu langkah yang silap. Persediaan awal untuk mendapatkan stok amat penting kerana kebanyakan mereka menyediakan bajet untuk membeli pakaian raya daripada gaji yang diterima sebelum bulan puasa. Gaji yang diterima di hujung bulan ramadan biasanya sudah agak lewat untuk pembelian pakaian raya walaupun ada pembelian 'last minute'. Jika produk yang hendak dijual lambat disediakan, pembeli akan membeli di tempat lain.

Jadi penjual perlu merancang strategi untuk meyediakan stok lebih awal sekurang-kurangnya sebulan sebelum ramadan supaya dapat menjual dengan lebih banyak.

Tidak banyak pilihan corak dan warna.

Pembeli akan membeli jika warna tudung atau shawl sesuai dengan pilihan warna yang mereka suka. Setiap tahun mereka ada tema mereka sendiri. Pilihan tudung atau shawl mesti berdasarkan warna pada baju dan tema yang dipilih. Kadang-kadang mereka tidak begitu berkira sangat dengan harga jika apa yang mereka cari ada di situ. Jika hanya sedikit sahaja pilihan tentunya mereka tidak berminat untuk membeli. Untuk menjual dengan lebih banyak perlunya penjual menyediakan banyak pilihan warna dan corak untuk tudung dan shawl.

Tidak dapat membezakan kualiti kain.

Kualiti kain adalah berbeza antara satu sama lain. Ramai yang tidak dapat membezakan kualiti kain atau fabrik ini kerana mereka tidak pernah membeli dan merasai sendiri harga dan kualitiny di kedai-kedai menjual kain. Yang dilihat hanyalah design atau fesyen tudung dan shawl yang bagi mereka nampak sama sahaja di mana-mana pun. Apabila dibanding pula ditempat lain didapati harganya lebih murah sedangkan mereka tidak tahu kualiti kainnya tidak sama.

Ada yang tidak dapat membezakan antara chiffon biasa dengan chiffon georgette. Kain lycra dan jersey. Malah ada yang tidak tahu pun jenis-jenis kain atau fabrik yang digunakan untuk membuat pakaian, tudung dan shawl. Ini menyebabkan tudung atau shawl yang mempunyai kualiti kain yang baik tidak menjadikan pilihan kerana dikatakan tudung atau shawl tersebut boleh didapati dengan harga yang lebih murah di tempat lain.

Kurang promosi

Apbila hendak menjual mestilah membuat promosi. Barulah boleh laku. Promosi perlu dijalankan dengan lebih agresif sebelum bulan ramadan lagi untuk memeperkenalkan produk yang dijual. Starategi yang betul termasuk berjumpa terus dengan bakal pelanggan sesuatu yang mesti dicuba. Kalau malu sampai bila-bila pun tak boleh laku.

Tidak bertemu sasaran pembeli yang betul.

Tudung dan shawl yang dijual dengan harga yang lebih tinggi biasanya dibeli oleh mereka yang mempunyai wang yang lebih. Untuk menjual dengan harga yang lebih tinggi setanding dengan kualiti tudung dan shawl perlunya  penjual mengenal pasti siapa pembeli mereka. Mereka yang makan gaji biasanya tidak begitu berkira sangat untuk membeli kerana sedar tudung atau shawl yang dijual lebih mahal biasanya mempunyai kualiti kain dan jahitan yang lebih baik.

Tidak mengenali fesyen pilihan pembeli.

Shawl biasanya diminati oleh golongan pelajar, remaja dan mereka yang suka berfesyen. Tudung labuh dan lycra diminati oleh mereka yang lebih dewasa dan mereka yang rajin ke majlis ilmu, masjid dan surau dan golongan ibu-ibu. Tudung 3 layer pula oleh kebanyakan mereka yang bekerja dan golongan ibu muda. Begitu juga pilihan warna dan corak mempunyai peminatnya yang tersendiri. Warna cerah diminati oleh mereka yang suka bergaya, berani dan suka mendapat perhatian. Warna kelabu dan warna-warna tanah diminati oleh mereka yang berperwatakan sederhana dan biasa sesuai dengan pelbagai warna kulit. Begitu juga untuk tudung dan shawl yang labuh. Sasaran yang betul mampu melariskan jualan tudung dan shawl.

Itu antara beberapa pemerhatian yang saya dapati. Strategi yang betul mampu melariskam produk yang dijual. Walaupun hari raya aidilfitri sudah berlalu bisnes tudung dan shawl boleh dijalankan bila-bila masa sahaja. Jika ada minat untuk memulakan bisnes dalam industri ini bolehlah mencubanya secara kecil-kecilan dahulu. 
Eh! Bolehkah saya nak berniaga tudung dan shawl ini? InshaAllah boleh selagi ada yang memakai tudung dan shawl. Selepas ini biar kita pula yang tersenyum menuju ke bank. Jangan biarkan orang lain mengambil peluang ini. 
Post a Comment

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017