Tuesday 10 February 2015

Baju Kurung Moden


Baju kurung merupakan fesyen di kalangan wanita di Malaysia. Terdapat pelbagai design dan fesyen baju kurung mengikut tempat dan negeri. Bermula dengan baju kurung tradisional, baju kurung mengalami beberapa perubahan untuk disesuaikan dengan bentuk badan, fesyen terkini yang dipengaruhi dari fesyen barat dan keadaan fesyen semasa supaya nampak lebih moden. 

Fesyen baju kurung juga mempunyai nama-namanya sendiri seperti baju kurung Melaka, baju kurung Johor, baju kurung Kedah, baju kurung Pahang, baju kurung Teluk Belanga, baju kurungg Cekak Musang, baju kurung Riau. Juga mengikut cara jahitan seperti baju kurung pesak, baju kurung pesak gantung, baju kurung jahitan tulang belut, baju kurung leher bulat dan lain-lain. Baju kurung juga mempunyai nama mengikut pilihan kain seperti baju kurung cotton, baju kurung lycra, baju kurung satin dan lain-lain.


Baju kurung moden adalah pengubahsuaian yang dibuat dari baju kurung biasa atau tradisional dengan potongannya mengikut bentuk badan yang digemari terutama oleh golongan wanita muda yang mempunyai bentuk badan yang menarik. Baju kurung moden biasanya tidak ada pesak dan kekek dan mempunyai zip belakang. Sementara baju kurung Pahang pula lebih longgar dan mempunyai sedikit cutting di pinggang. Juga tidak mempunyai kekek dan kembang sedikit di bawah. Baju kurung tradisional pula cuttingnya lebih lurus hingga ke bawah.

Walau apa pun bentuknya baju kurung tetap menjadi pilihan untuk majlis-majlis yang sinonim dengan majlis-majlis orang-orang Melayu yang mahukan pemakainya nampak sopan seperti kenduri kahwin, majlis hari raya, majlis untuk sambutan tertentu dan lain-lain.



Memilih fesyen baju kurung paling senang dilakukan untuk ke pejabat, keluar berjalan-jalan dan ke majlis ilmu kerana terdapat pelbagai fesyen baju kurung yang boleh disesuaikan dengan keadaan majlis yang dihadiri.

Kebanyakan tukang pasti tahu menjahit baju kurung mengikut pilihan pelanggan mereka kerana asas menjahit baju bermula dengan menjahit baju kurung. Sekurang-kurangnya sehelai baju kurung mesti ada dalam almari pakaian sebagai lambang seorang wanita melayu.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018