Thursday, 9 January 2014

Jahit Kebaya & Kebarung

kebaya

kebarung

Saya jarang menerima tempahan menjahit baju kebaya dan juga kebarung sejak berpindah ke Bangi ini. Tidak banyak permintaan. Tidak seperti semasa saya berada di Sungai Petani dahulu ada sahaja baju kebaya dan kebarung dihantar untuk dijahit.

Kebanyakan pelanggan saya di sekitar Bangi ini lebih suka menghantar baju kurung moden atau jubah sahaja. Mungkin trend sekarang fesyen baju kurung moden lebih sesuai dan diminati berbanding kebaya. Lagi pun fesyen baju kebaya yang fit dengan badan lebih nampak sexy berbanding baju kurung moden. Mungkin sebab itu tak begitu sesuai bagi sesetengah orang. Sebab itulah pilihan yang sesuai adalah baju kurung moden atau  fesyen kebarung sahaja yang boleh menggantikan kebaya.

Kebaya adalah pakaian tradisional wanita melayu dan juga Indonesia yang sudah lama wujud. Mengikut sejarah kebaya dikatakan berasal dari Negara Arab yang di bawa ke Tanah Melayu dan Indonesia sejak dari zaman kesultanan Melaka lagi.

Baju kebaya menjadi antara kesukaan wanita melayu terutama pada tahun 60an dahulu. Kita boleh lihat dalam filem-filem melayu lama, ramai pelakon wanitanya memakai baju kebaya yang menunjukkan baju ini begitu popular pada masa dahulu. Sekarang baju kebaya bukan sahaja dipakai oleh wanita melayu tetapi semua bangsa boleh dilihat memakai baju kebaya.

Biasanya baju kebaya dijahit mengikut saiz badan pemakai kerana pemakai lebih suka bajunya fit pada body supaya nampak lebih ramping seperti semut. Tentunya untuk menjahit kebaya ukuran yang tepat perlu diambil. 

Kebarung pula adalah kombinasi baju kebaya dan baju kurung. Kebarung berbentuk seperti kebaya tetapi mempunyai saiz seperti baju kurung. Oleh kerana baju kebaya ini mengikut bentuk badan yang kelihatan lebih sexy maka tidak begitu sesuai kepada mereka yang bersaiz besar. Jika mereka ingin berfesyen seperti kebaya juga  tetapi dalam bentuk yang lebih longgar lebih sesuai memilih baju  kebarung. 

Ada satu lagi pakaian yang mirip dengan kebaya yang popular iaitu pakaian kebaya nyonya. Dinamakan kebaya nyonya kerana pakaian ini mula-mula dibuat oleh keturunan Baba dan Nyonya Melaka. Pada masa itu golongan wanitanya memakai sebagai pakaian harian dan biasanya dipakai oleh mereka yang berusia 30 tahun ke atas. Pakaian kebaya nyonya sudah menjadi adat resam kepada Baba dan Nyonya di Melaka sehingga menimbulkan keunikannya yang tersendiri. Pada masa sekarang kebaya nyonya tetap mempunyai peminatnya sendiri dan dipakai oleh semua golongan tidak mengira usia.

Wednesday, 8 January 2014

Keselamatan Menjahit Di Rumah

Kemalangan boleh berlaku di mana-mana sahaja termasuk semasa melakukan aktiviti menjahit. Kita selalu dengar kata-kata seperti “ kemalangan tidak dapat dielakkan”, “malang tak berbau”  dan sebagainya.

Sebelum kita menerima sahaja kata-kata tersebut adakah kita tahu bahawa sebenarnya kemalangan boleh dielak jika kita mengambil langkah-langkah tertentu untuk mencegahnya. Jika semua langkah-langkah tersebut kita sudah ambil maka kita perlu bertawakal kepada Allah s.w.t supaya dijauhkan dari segala bencana.

Marilah kita tinggalkan mitos kata-kata di atas dengan mengambil langkah-langkah yang boleh mencegah kita daripada mendapat kemalangan.

Apa yang saya tulis di bawah untuk peringatan diri saya sendiri dan juga kepada sesiapa sahaja yang terlibat dengan aktiviti menjahit terutamanya di rumah.

Kita perlu mengetahui punca atau keadaan yang boleh mendatangkan mudarat kepada kita sehingga boleh meyebabkan kecederaan.

Berikut adalah beberapa punca yang dikenalpasti yang boleh menyebabkan kemalangan kepada kita dan juga keluarga semasa menjahit di rumah.

Jarum 
Jarum dengan hujungnya yang tajam boleh menyebabkan boleh tercucuk kepada anggota badan kita. Antara jarum-jarum yang terlibat semasa menjahit.

  • Jarum pada mesin jahit -  jika tidak dipasang dengan betul boleh menyebabkan patah, terbang dan hinggap ke badan atau mata kita. Dengar sahaja pun  dah seram bulu roma apatah lagi kalau betul-betul berlaku. Sangat merbahaya. Oleh itu pastikan jarum dipasang dengan betul dan jarum mestilah dengan saiz yang betul. Jangan lupa juga pelindung dipasang untuk mengelak jarum yang patah terbang keluar. Jauhkan jari pada jarum semasa menjahit.
  • Jarum peniti –  boleh tercucuk pada jari atau boleh terpijak jika dibiar bersepah di atas meja atau lantai. Saya sendiri dah beberapa kali tercucuk jarum pada jari dan terpijak jarum peniti ini. Apa yang saya praktiskan dengan meletakkan jarum-jarum ini di atas span selepas  menggunakannya. Jika terjatuh ke lantai cepat-cepat kutip dan simpan ditempatnya.
  • Jarum untuk menjahit secara manual terutamanya semasa menjahit sembat atau untuk kemasan pada leher baju seperti jahit mata lalat, tulang belut dan sebagainya. Boleh tercucuk terutamanya pada jari jika kita lalai. Lalai disebabkan ketika menjahit kita tidak memberi perhatian atau fokus pada jahitan kita seperti melihat ke tempat lain. Boleh juga tercucuk ke jari ketika mengantuk atau mata kita melihat TV dan sebagainya. Langkah terbaik kalau dah penat berehatlah dahulu. Jangan paksa diri.

Jarum ini juga merbahaya kepada anak-anak kita terutamanya yang masih kecil. Jarum yang terjatuh ke lantai boleh menyebabkan anak  terpijak. Jika anak kecil masih merangkak boleh menyebabkan tangan dan anggota badannya tercucuk dengan jarum. Jika jarum dibiar berselerak di atas meja pula, anak-anak kecil kita boleh mencapainya. Saya juga biasa mendengar kisah anak-anak yang tertelan jarum. Anak yang kecil biasanya apa yang dicapai akan dimasukkan ke dalam mulut.

Lagi satu jangan memegang jarum dengan mulut. Nanti tertelan atau mungkin jarum itu sendiri sudah tercemar.

Untuk mengelak kemalangan sentiasa kemaskan tempat kerja dan awasi anak-anak kita semasa mereka menghampiri tempat menjahit.

Gunting
Ketajaman gunting boleh mencederakan kita malahan lebih serius berbanding jarum. Gunting boleh menjadi bahaya jika kita tak berhati-hati sehingga menyebabkan kita tergunting tangan sendiri.

  • Gunting sangat merbahaya jika kita meninggalkannya di atas lipatan kain di mana tanpa sedar kita boleh terpegang bahagian tajam gunting tersebut semasa hendak mengambil kain. Inilah bahayanya gunting dalam lipatan boleh mencederakan kita dan juga merosakkkan kain. Yang paling bahaya jika kita terduduk di atas lipatan kain tadi di mana di dalamnya terdapat gunting yang tersembunyi.
  • Gunting juga boleh menjadi bahaya jika kita meletakkannya di atas tempat duduk seperti di atas kusyen dan sebagainya. Oleh kerana sibuk kita mungkin melupainya dan tanpa kita sedar kita terduduk di atas gunting tersebut atau pun boleh berlaku kepada anak-anak kita. Mungkin semasa bermain-main anak-anak terlompat ke atas gunting tersebut. 


Oleh itu pastikan gunting disimpan dengan baik selepas menggunakannya. Jangan biarkan tertinggal di dalam lipatan kain atau tempat duduk. Sangat merbahaya.

Belt Mesin
Belt pada mesin ada yang tertutup ada yang tidak. Belt yang berputar amat merbahaya kerana ia boleh menarik jari kita, rambut, kain yang berjuntai dan lain-lain.  Jangan biarkan anak-anak kita merapati bahagian tersebut. Nanti dimasuknya jari akan tertarik masuk kedalam belt tersebut. Awasi anak-anak kita ketika menjahit. Kalau ada penutup, perlulah tutup. Jangan biarkan terbuka.


Bahagian Mesin Yang Bergerak
Bahagian ini juga perlu diawasi, jangan sampai anggota kita tersentuh. Begitu juga jangan biarkan anak-anak kita merapati kita semasa menjahit.

Arus Eletrik 
Punca arus elektrik boleh datang dari kabel elektrik atau plug yang kita sambungkan ke soket rumah kita. Selalunya arus boleh mengalir ke dalam badan kita jika kita tersentuh dengan kabel atau plug yang rosak.

Pastikan kabel, plug dan soket kita dalam keadaan baik.  Berhati-hati dengan arus elektrik ini. Saya sendiri ada pengalaman tersentuh dengan current pada tangan. Lenguh sampai seminggu.

Kalau kita tidak menggunakan mesin tersebut jangan lupa untuk ‘OFF’.

Benang  Berat Di Pinggir Meja
Saya sendiri pernah ditimpa benang yang berat ke atas ibu jari. Sakit jangan cakaplah. Tiga hari baru pulih. Kalau terjatuh menimpa kaki kita, barulah kita tahu betapa sakitnya sehingga terduduk menahan kesakitan.

Jauhkan benang yang  berat ini di pinggir meja. Simpan di tempat yang sesuai.


Lantai Licin
Lantai licin boleh berlakunya kerana minyak mesin jahit tertumpah ke lantai. Jika kita tidak membersihnya mungkin kita  akan tergelincir. Jika minyak dah tumpah ke lantai, cepat-cepat lap. Jangan bertangguh.

Body Mesin Boleh Terjatuh Ketika Mengangkat
Pernah berlaku kepada technician yang saya panggil di rumah di Sungai Petani dahulu. Semasa technician itu mengangkat keluar body mesin tiba-tiba terjatuh kerana licin kerana body mesin yang berminyak. Kalau nak angkat perlu lap dahulu mesin atau angkat mengguna kain. Jangan nak tunjuk gagah.

Ruang Berongga Pada Mesin
Jangan pandai-pandai masukkan jari, screw driver dan lain-lain pada mana-mana lubang pada mesin. Biasanya dilakukan oleh anak-anak yang kecil. Nanti jari luka terkena benda tajam, pisau dan sebagainya atau mesin terus rosak. Tak pasal-pasal nak kena keluarkan duit untuk repair. Anak saya sendiri dah beberapa kali mematah penetas benang kerana memasukkan ke dalam lubang pada mesin.  Awasi anak-anak dan kemaskan kawasan mesin selepas menjahit.

Mesin Yang Tidak Sesuai Untuk Jahitan Atau Fabrik Tertentu
Ada mesin yang tidak sesuai untuk jahitan atau fabrik  tertentu. Jangan cuba-cuba untuk menjahit jika mesin itu tidak sesuai untuk jahitan tertentu. Contohnya seperti kain yang tebal. Nanti boleh patah jarum dan merosakkan mesin. Gunakan mesin yang sesuai.

Benang-Benang Yang Berselerak
Jika berselerak di atas lantai kita boleh tergelincir kerana terpijak bobbin benang. Kalau ada kucing di rumah perlu jaga-jaga juga kerana kucing suka bermain dengan benang-benang ini.  Di rumah saya sendiri ada seekor kucing yang entah dari mana datang yang menjadi mainan anak-anak. Ikut hati macam nak buang sahaja kucing tersebut. Betul ker bela kucing murah rezeki?

Saya sendiri mempunyai rak khas untuk menyimpan benang.

Seterika Yang Panas
Ini juga punca kemalangan. Seterika yang panas boleh tersentuh pada tangan dan lain-lain anggota badan. Akibatnya boleh melecup. Kain juga boleh terbakar. Oleh itu sentiasa berhata-hati dan mesti tahu macam mana nak setting pada seterika. Jangan lupa OFF elektrik selepas menggunakannya.

Itu sahaja yang terlintas di ingatan saya buat masa ini.  Mungkin ada banyak lagi punca yang boleh menyebabkan kemalangan. Jangan pula merasa takut untuk menjahit selepas membaca artikel ini. Sekadar peringatan untuk sama-sama kita mengambil langkah-langkah yang perlu.  Menjahit tetap menyeronokkan.

Untuk entri yang lain saya akan  tulis pula berkaitan kesihatan pekerjaan semasa menjahit. InsyaAllah kalau berkesempatan.

Keletihan juga boleh menyumbang kepada kemalangan. Berhenti menjahit dan rehat dahulu.  Besok boleh sambung kerja balik.

Monday, 6 January 2014

Mengurus Masa Di Hari-Hari Yang Sibuk



Bangun seawal 5.30 pagi dan meyediakan makan dan minum untuk anak-anak yang hendak ke sekolah. Dalam masa yang sama perlu menseterika baju untuk anak-anak dan suami.  Selepas itu mengumpul pakaian yang perlu dibasuh dan memasuknya ke dalam mesin basuh. Jika ada pinggan yang kotor dibasuh dahulu. Jika masa masih panjang, melipat pula baju-baju yang belum dilipat yang penuh di dalam raga.  Kerja yang boleh lakukan serentak perlu lakukan serentak.

Masa menunjukkan 6.15 pagi.  Perlu bangunkan anak-anak  untuk ke sekolah. Bukan senang nak bangunkan anak yang sedap tidur. Terpaksa memanggil beberapa kali baru nak bangun. Anak yang darjah enam bersekolah di Sekolah Kebangsaan Jalan Empat, Bandar Baru Bangi. Sudah ada kesedaran dan boleh bangun sendiri.  Sudah tahu  menyiapkan diri sendiri. Bangun tidur, mandi, makan, salam dan cium terus keluar rumah menunggu bas di tepi jalan untuk ke sekolah.  Semua diurus sendiri. Tepat pukul 7.45 pagi bas sekolah datang ambil.   Sebelum pergi selalu tak pernah lupa minta duit poket sekolah.

Anak yang sekolah menengah tinggal di asrama. Itu tak perlu difikirkan lagi.

Tinggal dua orang anak lagi yang perlu diuruskan. Sebelum itu perlu mandi dan sembahyang subuh dahulu.
Sekarang anak yang darjah dua pula. Anak yang darjah dua ini mengambil masa sedikit untuk bangun. Pagi bersekolah agama. Jam 8 pagi baru kelas bermula. Sekolah agama tidak berapa jauh dari rumah. Pagi-pagi suami yang hantar. Lebih kurang pukul 7.30 pagi sudah keluar bersama suami yang dalam perjalanan ke tempat kerja. Anak yang darjah dua ini jugas semakin ada kesedaran. Tidak macam dulu-dulu. Bukan main susah lagi nak ke sekolah.

Petang pula perlu pergi ke sekolah Kebangsaan. Darjah dua  Juga di Sekolah Jalan Empat. Pergi dengan menaiki bas sekolah. Pukul 12 tengahari perlu menunggu bas  di tepi jalan. Terpaksa ibunya hantar dan tunggu sehingga bas datang. Tak boleh harap lagi tunggu seorang diri. Macam-macam boleh berlaku.

Seterusnya anak yang paling kecil. Anak lelaki. Tahun ini sudah berumur lima . Masuk tadika yang jauhnya selang satu lorong sahaja dari rumah. Hantar dengan jalan kaki sahaja. Tidak sampai 10 minit.

Yang paling susah yang inilah nak urus.  Memang susah nak bangun. Tak mahu pergi tadika. Puas memujuk. Macam-macam alasan diberi. Mungkin belum ada keseronokan. Dia membahasakan dirinnya sebagai “saya”.

“Saya tak nak pergi sekolah, nanti cikgu marah saya”,. “ Sekolah tak seronok”.

Terpaksa memujuk. Kadang-kadang tak jalan juga.

“Pergi la sekolah, sekolah ramai kawan-kawan. Nanti boleh jumpa Haziq , jumpa Sara” . “Nanti boleh pandai”

Dijawab balik “saya tak nak juga”, “ saya nak duduk rumah”. “ saya tak nak pandai”

Susah juga nak memujuk.  Mesti terus mencuba.

“ Nanti kita pergi KLCC, tengok ikan” , “ tidur hotel”

Nampak macam nak berjaya

“Saya nak tidur hotel, nak mandi kolam renang”

OK . Jom kita mandi. Pergi sekolah.

Begitu lah kadang-kadang berlaku. Mungkin tidak betul  caranya. Tiada pilihan.  Nanti dah beberapa hari lagi mungkin semuanya tak perlu dipujuk lagi.

Siap hantar anak ke sekolah tadika. Jam sudah pukul 8.15 am. Perlu mengambil baju di dalam mesin basuh untuk disidai dan dijemur.

Selesai semua kerja rumah. Jam sudah 8.30 am.  Tutup pagar dan pintu rumah.

Pada masa ini lah barulah boleh memulakan aktiviti menjahit, memotong baju atau menjawab message dari bakal pelanggan. Sehinggalah jam menunjukkan pukul 11.00 pagi.

Anak yang sekolah agama balik dari sekolah. Sampai rumah dalam pukul 11.15 pagi. Ada transport yang hantar.  Pukul 12 tengahari perlu menunggu bas sekolah pula untuk ke Sekolah Kebangsaan Jalan Empat.
Berhenti pula menjahit pada pukul 11 pagi . Perlu sediakan makan tengahari untuk anak-anak.   Anak-anak tak boleh lapar ketika di sekolah.

Kemudian temankan anak yang hendak  menaiki bas.  Dah selesai perlu mengambil pula  anak yang di sekolah tadika tadi.

Sampai di rumah jam menununjukkan pukul 12.20 tengahairi. Masa inilah ada masa untuk sambung semula aktiviti menjahit sehingga pukul 2.00 petang.

Berhenti makan, mandi dan sembahyang  zohor.  Semua tersusun dengan sendiri.

Pada masa itu juga anak yang darjah enam pulang. Tidak perlu ambil tahu lagi. Dah besar. Carilah makan sendiri. Buat sendiri apa-apa yang perlu. Selalunya ke komputerlah yang di tujunya.

Masa yang paling produktif adalah dari 2.30 petang sehingga lajak ke 5.30 petang. Masa ini digunakan seoptimum mungkin untuk menyiapkan tempahan. Kadang-kadang  rasa mengantuk, baring-baring sekejap.
Pukul 5.30 petang berhenti menjahit untuk sembahyang asar. Pada masa ini juga  ramai tetamu dan pelanggan mengambil peluang untuk datang. Selepas balik kerja tentulah masa yang sesuai untuk singgah. Kadang-kadang  tumpu ke malam.

Kalau tiada siapa yang datang keluar sekejap dari rumah mengambil udara  di luar rumah. Berbual dengan jiran-jiran . Kadang-kadang ke kedai berdekatan atau ke gerai-gerai di tepi jalan untuk mencari makan atau apa-apa yang perlu. Suami pulang. Anak pun pulang semua berada di rumah semula.

Selepas maghrib rehat sekejap dan seterusnya menyambung semula kerja menjahit sehinggalah puku1 11 malam.  Kadang-kadang semasa menjahit berhenti sekejap melihat kerja sekolah anak-anak. Apabila mata sudah mengantuk, tidak ada kuasa lagi untuk sambung menjahit terus berhenti sembahyang  dan tidur.

Bila masanya menjawab message dari pelanggan dan bakal pelanggan.?

Saya menggunakan Samsung Galaxy Tab yang sentiasa berada di sisi semasa menjahit. Sambil menjahit sambil menjawab message yang masuk. Kadang-kadanga dibiarkan dahulu ketika asyik menjahit. Menjawabnya kemudian. Message dan sms lah  paling cepat dijawab. Begitu juga panggilan telefon.
Jika email dan pertanyaan melalui komen biasanya lambat sedikit kerana saya lebih selesa menjawabnya melalui desktop computer.

Rancangan saya untuk menguruskan masa dengan lebih baik.

  • Mempunyai perancangan kerja yang lebih teratur dan sistematik. Pengurusan yang lebih baik.  Saya mesti mematuhi apa yang saya tetapkan. Misalnya merekodkan setiap tempahan yang diterima dan setkan deadline untuk menyiapkannnya. Memberi keutamaan kepada yang utama.
  • Perlu juga  ada strategi yang lebih baik ketika berlaku perkara  yang diluar jangka seperti mesin rosak, anak-anak sakit dan lain-lain.  Saya sudah mempunyai rangkaian tukang jahit yang sudi membantu. 
  • Mengajar anak-anak mengurus diri mereka sendiri dari bangun pagi, membuat persiapan ke sekolah, membasuh hingga  menseterika baju sendiri. Kalau saya sendiri yang buat memang banyak masa dihabiskan. 
  • Anak-anak pula dihantar di sekolah yang berdekatan supaya lebih mudah untuk mengurus. Biarlah bayar sedikit tetapi tidak banyak masa dihabiskan untuk mengambil dan menghantar.
  • Menyusun semula dan membuat kemasan  barangan menjahit,  fabrik  dari pelanggan  dan lain-lain  dengan lebih teratur supaya tidak banyak masa habis mencari barangan yang hilang. Kadang-kadang gunting tak tahu letak ke mana, benang yang dikehendaki puas dicari. Rasanya macam letak di sini tadi tetapi cari tak jumpa. Kalau ini berlaku memang banyak masa dihabiskan hanya semata-mata mencari.  Perlu praktis 5S.
  • Menyediakan keperluan menjahit yang mencukupi. Tidak perlu berulang-alik ke kedai untuk membeli.
  •   Mengurangkan masa-masa yang  tidak produktif. Misalnya tidak perlu mengambil masa yang lama untuk  memasak. Masak yang ringkas-ringkas pun dah cukup.  Begitu juga makan malam. Untuk masak menu special tunggu sahaja hari minggu.  Untuk urusan mengemas rumah perlu juga meminta bantuan anak-anak dan suami. Kena agih kan tugas. Buat sama-sama. 
  • Mengurangkan masa di depan komputer dan TV.  Jangan sampai terlekat depan TV tengok drama melayu atau cerita Hindustan. Lihat sekadar menghilangkan stress.
  • Mengguna mesin jahit berkapasiti tinggi. Semestinya mesin jahit industri.
  • Mengguna internet yang berkelajuan tinggi. Pada masa ini saya mengguna talian unifi.
  • Jika ada urusan pos, perlu ada pembantu. Biasanya suami akan membantu.
  • Menjaga kesihatan. Kalau sakit banyak aktiviti tidak dapat dijalankan.
  • Tidak berjanji dengan sewenang-wenangnya ketika menerima tempahan baru.   Tak siap susah hati nak menjawab. Mengganggu tugasan yang lain.

Begitulah rutin seharian ku di hari-hari yang sibuk  sebagai suri rumahtangga dan juga  sebagai seorang yang bekerja sendiri dari rumah. Rutin yang tidak dapat dielakkan. Inilah kehidupan yang memaknakan hidup ku ini sehingga kini. Di masa hadapan rutin ini akan berubah lagi.   Bekerja sendiri di rumah jadualnya sangat padat tetapi fleksibel . Kita sendiri yang menentukannya.

Adakah ada saya menceritakan bila pula masa saya menulis blog?

Saturday, 4 January 2014

Kuliah Ustazah Norhafizah Musa Di Surau An-Nur

Pagi ini saya ke Surau An-Nur, Bandar Baru Bangi menghadiri kuliah ilmu yang diadakan setiap minggu khas untuk muslimat. Lari sekejap dari aktiviti menjahit untuk menambah ilmu di dada. Penceramah jemputan adalah Ustazah Norhafizah Musa yang popular di TV9 dalam rancangan Tanyalah Ustazah.

Saya kongsikan doa yang disampaikan oleh ustazah untuk manfaat kita bersama.


Doa dari ustazah.

Pelbagai Fesyen Baju Kurung, Dress & Jubah

Masuk tahun baru, mestilah semuanya nak serba baru. Kalau anak-anak sekolah semuanya berpakaian baru. Ibu-ibu juga tidak ketinggalan dengan pakaian baru.

Bonus baru dapat, gaji pun akan naik lagi. Apa salahnya belanja sedikit untuk berpakaian dengan fesyen baju terkini. Malu lah kat kawan-kawan bila pergi kerja, pakai baju yang sama sahaja. Memang lah kawan-kawan tak kata apa-apa. Tetapi perasaan sendiri yang merasa tidak senang seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena.

Pakaian melambangkan imej, peribadi dan personaliti kita. Sekurang-kurang dilihat daripada luaran. Bukannya niat nak melaram. Pakaian yang kemas dan bersih melambangkan diri kita yang sukakan kebersihan. Berpakaian sopan ketika bekerja seperti memakai baju kurung dan jubah menyerlahkan imej kita yang mementingkan kesopanan dan mengikut syariat.

Dengan memakai pakaian dengan fesyen terkini pula menunjukkan kita mengikuti perkembangan fesyen. Walaupun berfesyen tetapi tetap sopan dan menutup aurat. Lagi pun akan nampak cantik dan berkarisma.

Pakaian tak semestinya perlu mahal tetapi sederhana sahaja sudah cukup untuk menyerlahkan imej kita. Pakaian yang kemas dan selesa akan menambah keyakinan kita untuk bergaul. Tidak ada lagi keraguan dihati tentang pakaian.

Apabila kita selesa dan yakin barulah bersemangat untuk melakukan kerja. Makin bersemangat bekerja makin bertambahlah produktivi syarikat. Keuntungan syarikat pun makin meningkat. Nanti boleh dapat bonus lagi. Boleh tempah baju lain pula. Biar sekali lagi dengan package tudung pula.

“I love new clothes. If everyone could just wear new clothes everyday, I reckon depression wouldn’t exist anymore.”  ― Sophie Kinsella

"Saya menyukai pakaian baru. Jika setiap orang boleh sahaja memakai pakaian baru setiap hari, Saya merasakan kemurungan tidak akan wujud lagi" - Sophie Kinsella, Penulis Novel.

Nikmati Beberapa Fesyen Baju Kurung, Dress & Jubah Pilihan Pelanggan.

Baju Mini Kurung Moden



Baju Mini Kurung Dengan Sulaman Lace.



Baju Kurung Pesak.




Dress & Jubah








Thursday, 2 January 2014

Menjahit Boleh Mengurangkan Stress?

Menjahit Boleh Membantu Mengurangkan Stress.



Mengejutkan! Kajian klinikal oleh Home Sewing & Craft Association Amerika (HSA) mendedahkan bahawa wanita-wanita yang menjahit sama ada yang mahir atau yang baru mengalami penurunan yang significant pada kadar denyutan nadi, tekanan darah dan juga kadar perpeluhan berbanding wanita-wanita yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti masa lapang yang lain.

Kadar denyutan nadi, tekanan darah dan kadar perpeluhan adalah antara tiga faktor utama dalam pengukuran stress. Hasil Kajian yang didapati  menunjukkan bahawa menjahit boleh membantu wanita-wanita untuk merasa relax ketika memberi fokus kepada  aktiviti kreatif menjahit.

Memang seronok kerja sebagai tukang jahit. Goyang kaki boleh dapat duit. Tambahan pula kalau mesin jahit jenis manual. Lagi banyak perlu goyang kaki.

Membaca artikel di atas tentu berita mengembirakan bagi tukang jahit tetapi hakikatnya siapa yang tahu.
Bagi sesiapa yang tidak pernah menjadikan kerja menjahit sebagai suatu karier tentu tidak memahami keadaan sebenar bagaimana tukang jahit perlu mengalami pelbagai keadaan dan cabaran yang boleh menyebabkan stress ketika menghadapi pelbagai karenah pelanggan.

Kadang-kadang terasa sekali tekanannya sehingga terfikir tidak lagi mahu mengambil tempahan menjahit. Lebih baik menjahit untuk produk sendiri sahaja. Oleh kerana menjahit sudah menjadi darah daging perasaan itu perlu diketepikan dan menganggap itu adalah asam garam dalam mana-mana dunia bisnes sekalipun. Menjahit perlukan kesabaran dan keseronokan. InsyaAllah ianya akan menjadi suatu hobi dan bisnes yang menyeronokkan.

Ini berbeza jika menjahit sekadar mengisi masa lapang untuk keseronokan diri sendiri sahaja. Artikel di atas mungkin sesuai untuk menjahit sebegini di mana kreativit yang kita tumpahkan kepada menjahit menjadikan kita merasa tenang dan puas dan dapat mengurang stress.

Stress seperti disebut sebagai tekanan perasaan, ketegangan, panik, perasaan gemuruh, murung dan sebagainya adalah normal kepada manusia. Kita memang tidak boleh lari dari stress.

Stress mesti diurus supaya dapat merangsang kita lebih kreatif, berhati-hati dan menempa kejayaan dalam kerjaya dan hidup kita.

Stress yang gagal diurus akan menghasilkan perasaan seperi letih, pening, sakit badan, mudah lupa, hilag tumpuan, risau, bimbang, hilang sabar, sensitif sehinggakan kadang-kadang terbawa-terbawa ke dalam mimpi. Mimpi menjahit baju.

Sebagai tukang jahit, saya sendiri tidak boleh lari dari stress. Keadaan-keadaan yang boleh mendatangkan stress seperti:

  • Komplen dari pelanggan seperti baju ketat, baju besar, baju tak ikut saiz dan lain-lain.
  • Silap potong kain. Kalau dah silap potong hanya ada dua pilihan sahaja. bayar ganti rugi atau pergi ke kedai cari kain ganti. Memang stress macam mana nak beritahu pelanggan. Kalau nak ganti kain di mana pula nak cari ganti. Bukan semua kain mudah dicari. Ada sesetengah dibeli di Indonesia. Rasa macam nak menangis.
  • Bila sampai deadline perlu siapkan baju pelanggan tetapi belum juga siap. Kain pun belum potong. Keadaan lebih meruncingkan jika pelanggan perlukan baju itu pada masa itu juga. Tak boleh tangguh seperti pada Hari Raya. Boleh lari malam kalau macam ni.
  • Mesin rosak di kala kita memerlukannya untuk menjahit baju urgent. Memang berpeluh, marah dan macam-macam perasaan akan timbul. Nak panggil technician, tidak boleh datang pula pada masa itu. Pelanggan asyik call tanya bila baju boleh siap.
  • Baju rosak seperti kena gunting, koyak dan macam-macam lagi yang berlaku. Ada kala baju dah siap, tinggal nak seterika sahaja. Tiba-tiba semasa sedang seterika, baju pula terbakar kerana terlalu panas.

Bagaimana Saya Mengurangkan Stress?

Saya sentiasa cuba menjadikan kerjaya ini sesuatu yang menyeronokkan. Motivasi yang paling kuat adalah pendapatan dari hasil menjahit. Berbanding kerjaya yang lain, menjahit dengan bekerja sendiri dan di rumah pula, pendapatannya juga setanding dengan kerjaya yang lain.

Antara perkara-perkara yang sering saya lakukan adalah seperti:

  • Menjaga kesihatan. Sekarang saya mula makan suplemen yang mahal untuk menjaga kesihatan.
  • Menerima apa sahaja komplen pelanggan dengan hati terbuka dan cuba menyelesaikannya dengan secepat mungkin
  • Mengatakan tidak jika memang saya tidak tahu atau tidak mampu menjahit seperti fesyen yang diminta oleh pelanggan.
  • Cuba memberi tempoh lebih lama untuk menyiapkan tempahan. Jika tempahan yang mudah boleh lah siap cepat. Sekarang tempahan untuk hari raya ini dah ada yang booking. Mungkin terpaksa  tutup tempahan lebih awal pada kali ini.
  • Mempunyai technician yang mudah berurusan. Technician yang saya ada sekarang memang mudah untuk berurusan. Mudah datang bila dipanggil. Kadang-kadang datang untuk baiki yang mudah-mudah sahaja tidak dikenakan sebarang bayaran.
  • Sentiasa merasa gembira dengan aktiviti menjahit yang dilakukan. Merasa seronok dan bangga melihat hasil jahitan sendiri.
  • Mengubahsuai kedudukan mesin jahit. Sekejap ubah ke kanan, sekejap ke kiri. Sekejap di luar bilik. sekejap di ruang tamu. Kalau dah jemu, tukar lagi. Semuanya untuk menghasil suasana yang baru dan ceria.
  • Kecerahan bilik sentiasa dijaga supaya tidak sampai terlalu gelap sehingga menimbulkan mood yang tidak baik. Saya juga memasang lampu kecil pada kedudukan atas jarum mesin jahit supaya mendapat kecerahan yang mencukupi.




  • Kerusi mesin jahit yang sesuai, tidak terlalu rendah dan tidak terlalu tinggi. Saya pernah guna kerusi yang mempunyai roda supaya senang bergerak dari satu mesin ke mesin yang lain. Akhirnya saya terpaksa tukar kerana benang masuk dalam roda sehingga roda tak berputar lagi.
  • Mengguna meja yang sesuai dengan lebar dan ketinggian yang sesuai. Dahulunya saya gunting di atas lantai terutamanya untuk gunting jubah kerana kainnya yang panjang tetapi sekarang saya dah ada meja memotong kain yang sesuai dan tak perlu lagi potong kain di atas lantai.
  • Jika merasa bosan menjahit saya berhenti sekejap, pergi memasak, tengok TV atau tidur sekejap. Untuk menghilang bosan saya juga ada radio kecil yang sentiasa menjadi teman semasa sunyi. Boleh juga sambil menjahit sambil melayan lagu-lagu retro.
  • Waktu lapang keluar jalan-jalan cari makan di sekitar Bangi. Kadang-kadang melakukan riadah di Tasik Cempaka sambil bermain badminton atau jogging.
  • Yang paling seronok apabila menerima duit dari pelanggan. Terus hilang stress terutama di saat amat-amat memerlukannya

Stress adalah dalam normal dalam kehidupan manusia. Jika kita pandai mengurus stress ia akan menjadi perangsang kepada kita untuk menempa kejayaan yang gemilang. Menyukai apa yang kita lakukan akan menjadi kita lebih kreatif. Minat dan kreativiti dapat mengurangkan stress. Menjahit adalah salah satu yang boleh mengurangkan stress seperti mana kajian di atas.

Tidak semestinya menjahit sahaja tetapi juga melakukan perkara-perkara lain dengan penuh minat dan kreatif seperti memasak, mengemas rumah, menyapu daun kering di halaman rumah, melukis, melipat baju dan lain-lain juga boleh mengurangkan stress.

Kalau minat menjahit dah ada bolehlah belajar menjahit untuk mengurangkan stress. Kelas menjahit tudung masih dibuka.

Nash Fesyen Syarikat Berdaftar Dengan SSM

Merujuk kepada laman web SSM di: http://www.ssm.com.my/acts/fscommand/a0197s0005.htm

"Mengikut seksyen 5(1) Akta Pendaftaran Perniagaan 1956 - Orang yang bertanggungjawab bagi suatu perniagaan hendaklah, tidak lewat dari tiga puluh hari dari tarikh permulaan perniagaan itu, memohon kepada Pendaftar bagi pendaftaran perniagaan itu."

Nash Fesyen adalah syarikat yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama Nash Fesyen Enterprise. Nombor Pendaftaran adalah 002264612-T.


Berurusanlah Dengan Kami Tanpa Merasa Ragu-Ragu. Terima Kasih Kepada Semua Yang Memberi Sokongan. 

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017