Showing posts with label tudung syria. Show all posts
Showing posts with label tudung syria. Show all posts

Thursday, 13 February 2014

Tudung Labuh Untuk Pelajar Tahfiz



Hari itu saya didatangi tetamu istimewa. Ustaz datang bersama isteri untuk menempah tudung. Tudung labuh warna hitam untuk pelajar-pelajar tahfiz di sekolah kelolaan ustaz di Semenyih. 

Sehari sebelum itu ustaz dan isteri sudah pun datang tetapi saya tiada di rumah. Saya ke Kajang untuk menukar talian telefon dari Maxis ke Celcom. Talian Maxis selalu ada masalah menyebabkan saya tidak boleh menjawab message sms yang masuk dan membuat panggilan. Nasib baik melalui Whatsapp masih boleh menjawab message mengguna talian Unifi di rumah. Saya tidak boleh membalas sebarang panggilan dan message jika berada di luar rumah.

Tudung yang ditempah adalah dari kain lycra hitam yang dibawa sendiri dengan berpelapik dagu dan berawning lembut. Saya berjanji dalam tempoh sebulan cuba siapkan. Minggu tersebut juga adalah minggu yang sibuk kerana saya dalam persiapan mengangkat barang untuk berpindah ke rumah baru.

Alhamdulillah rezeki memang murah akhir-akhir ini. Banyak sekali tempahan dari jenis tudung berdagu, tudung twist dan juga tudung syria yang semuanya bersaiz labuh dari kain lycra sejak saya postkan entri yang berkaitan. Rupanya tudung begini begitu mendapat sambutan di sekitar Bandar Baru Bangi ini. 

Akhir-akhir ini memang ramai tetamu yang datang ke rumah. Dari pagi hinggalah ke malam. Semua datang untuk membuat tempahan tudung, shawl dan juga baju. Yang datang terus sahaja tanpa beritahu dahulu pun ada. Memang susah nak tolak jika tetamu datang membawa kain ke rumah.

Menjahit seharian memang terasa letih. Kadang-kadang terlelap pada mesin jahit. Kalau terasa letih dan mengantuk ingin juga baring-baring sekejap.  Maklum sahajalah akhir-akhir ini saya selalu tidur lewat kadang-kadang sampai pukul 1 pagi untuk siapkan tempahan yang urgent. Bangun pagi awal pula kerana perlu siapkan anak-anak yang nak pergi sekolah.

Baru sahaja nak terlelap, anak yang kecil sekali menjerit. "Ibu! ada orang datang rumah". Terus terjaga.

Kemudian bila nak baring semula. Baru sahaja terlelap sekejap. Telefon pula berdering "Kak Ros saya nak tanya Kak Ros, saya cuba jahit sendiri tudung tapi nampak senget. Kenapa boleh jadi macam tu. Begitu sopan sekali suara di talian. Kena layan dahulu telefon. Kalau message yang masuk bolehlah tangguh dahulu menjawab. Bila dah mula bersembang kadang-kadang terlajak sampai setengah jam. Macam-macam cerita lain keluar. Seronok bersembang dengan Kak Ros.

Kak Ros, saya ingat Kak Ros ni garang macam cerita Upin dan Ipin. Rupanya Kak Ros ni peramah.

Tempahan tudung labuh dari ustaz pun banyak helai. Dah janji dalam masa sebulan perlu disiapkan segera. 
Alhamdulillah akhirnya siap semua tudung. Terasa lega sekali apabila selesai menjahit tudung yang terakhir. Berjaya juga siap sebelum deadline. Semuanya 23 helai. 

Saya terbayang-bayang jika nanti pelajar-pelajar tahfiz memakai tudung ini. Akan nampak manis, sopan dan manja sekali. Tambahan pula dengan kemerduan suara masing-masing mengalunkan ayat-ayat suci Al Quran dengan bimbingan ustaz dan ustazah yang hebat-hebat. Tentunya terpesona sekali sehingga menusuk di kalbu. Terhibur mata yang memandang dan suara yang mendengar.

Bertuahnya anak-anak pandai mengaji Al Quran dan dapat menghafalnya dengan lancar dan tertib. Sejuk perut ibu mengandung. Semoga menjadi anak yang solehah.

Ustaz adalah peserta imam muda yang popular dalam rancangan di Astro.

Thursday, 26 December 2013

Tudung Syria 3 Layer Labuh





Tudung Syria 3 layer ditempah dengan kaler pilihan sendiri dan bersaiz labuh. Material pula dalah dari kain chiffon berkualiti tinggi dan tidak jarang. Tempahan dibuat melalui email dengan menyatakan kaler yang dikehendaki. Apabila persetujuan dicapai, kain dicari dan akhirnya 2 helai tudung syria 3 layer labuh siap dijahit. 

Tak perlu pos, saya akan datang ambil sendiri. Saya tinggal di Kajang. Nanti saya datang.

Akhirnya hari ini pelanggan saya datang di rumah dan urusan selesai. Alhamdulillah saya sangat berpuashati, nanti saya promosi kat kawan-kawan saya pula. 

Wednesday, 18 December 2013

Koleksi Tudung Syria

Akhirnya siap menjahit tudung syria tempahan pelanggan. Kemasan tepi di bawah kain dengan kemasan piping dan disekeliling lilitan muka dengan kemasan coverstitch. Fabrik dari kain lycra.

Nikmati gambar tudung syria di bawah. Boleh hubungi saya untuk tempahan menjahit. Kain boleh bawa sendiri atau saya boleh belikan. Tudung di bawah sudah ada pelanggan.










Tuesday, 17 December 2013

Jahit Tudung Syria

Gambar di bawah adalah antara beberapa contoh tudung syria yang ditempah oleh pelanggan saya. Jumlah kesemuanya adalah 39 helai yang tak sempat saya masukkan semuanya di sini. Tudung syria dengan pelbagai corak fabrik dan warna dijahit tepi dengan kemasan piping mengguna bias tape satin dan juga coverstitch atau interlock pada lilitan muka.



Kenapa Tudung Syria Menjadi Pilihan Wanita?

Tudung segera atau tudung express mudah dan cepat dipakai dan diperbuat pula dari fabrik yang tidak perlu digosok sentiasa dicari oleh wanita yang ingin cepat dan ringkas.

Bagi wanita yang berkerjaya, masa amat penting terutama sekali bila ingin sahaja keluar dari rumah di mana sebelum keluar perlu dahulu mengurus anak-anak. Apabila keluar bersama suami pula, si suami pula tentunya tidak mahu menunggu lama di mana masa begitu terhad dan suami tentu akan mula bising kerana lama menunggu.

Pada masa itu kita akan mula merasa cemas dan kelam kabut. Buat itu tak kena, buat ini tak kena dan akhirnya banyak perkara yang kita lupa.

Tambahan pula penutup kepala kita hanya ada selendang dimana kita mengambil masa yang lama dan  mecuba berkali-kali untuk memakai dan melilit di hadapan cermin tetapi tidak kemas dan tidak meyakinkan. Semuanya serba tak menjadi. Ke kiri tak betul, ke kanan pun tak betul dan mulalah persaan cemas melanda diri sambil si suami mula bertanya sampai bila nak tunggu.

Maka tidak hairanlah pilihan tudung sarung atau tudung yang cepat dipakai akan menjadi keutamaan.

Oleh sebab itu tudung syria masih digemari walaupun sudah bertahun-tahun fesyen ini berada di pasaran. Tudung syria ini mudah dipakai dan lebih menarik lagi tudung ini dipelbagai dengan fabrik seperti kapas, lycra dan sebagainya mengikut bentuk muka.

Tudung ini juga boleh dipakai tanpa perlu dipin atau disemat kerongsang. Bagaimanapun jika anda mahu menyematkan kerongsang, akan nampak lebih cantik.

Tudung ini juga ada pilihan yang labuh dan tidak labuh tidak begitu labuh. Pilihan diberi kepada pemakai mengikut kehendak masing-masing.

Ia tidak perlu digosok dan cara membasuhnya juga tidak cerewet, tidak mudah turun warna walaupun beberapa kali dibasuh mengikut jenis fabrik.

Walaupun fesyen tudung syria ini sudah bertahun-tahun berada di pasaran tetapi masih ada yang tak mengenalinya. Bagi yang mengenalinya pula terus memakainya kerana begitu mudah memakainya, cepat, simple dan ringkas. Tentunya si suami pun suka dan tak merajuk lagi. Lain kali pakai sahaja tudung jenis ni. Tak payah tunggu lama. Beli kat mana?

Kalau yang belum mencuba boleh mencuba dan pasti akan jatuh hati kerana cukup simple dan mudah malahan nampak kemas, cantik dan berseri.

Sesuai untuk pelbagai jenis bentuk muka sama ada lebar, muka kecil dan muka panjang.

Tudung Syria boleh dipakai dengan inner atau anak tudung dan ini membolehkan pemakai menggayakan mengikut kreativiti masing-masing. Muka yang bulat dan tembam akan nampak lebih berseri-seri apabila memaklai tudung Syria.

Sesuai  dipakai oleh semua golongan dan peringkat usia, tidak kira golongan remaja, pelajar, wanita bekerja atau suri rumah.

Tudung ini boleh diperolehi dengan bercorak, kosong, warna-warna terang atau warna lembut mengikut pilihan dan kesesuaian masing-masing.

Bagi mereka yang sukakan gaya ringkas, boleh memilih tudung kosong sementara jika hendak ke majlis, pejabat atau untuk keluar berjalan-jalan boleh memilih tudung dengan pilihan fabrik sendiri.

Walaubagaimanapun pilihan warna dan corak kadang-kadang amat terhad di pasaran. Jadi tidak hairan lah ramai yang membeli fabrik dengan corak dan warna sendiri dan menghantar kepada tukang jahit untuk dijahit.

Thursday, 12 September 2013

Beli Kain Di Jakel

Dalam minggu ini aku mendapat tempahan untuk tudung berdagu Prof Muhaya, tudung hoodie, tudung lycra berkerongsang, tudung syria dan tudung halfmoon berawning. Aku perlu kumpulkan dahulu semua tempahan ini sebelum aku pergi membeli kain tudung.

Insyallah aku akan membuat tutorial untuk pembaca blog ini iaitu panduan cara menjahit tudung berdagu ala-ala Prof Muhaya, panduan cara menjahit tudung hoodie, panduan cara menjahit tudung lycra berkerongsang dan panduan cara menjahit tudung syria. Insyallah, boleh bookmark blog ini supaya tak kehilangan panduan ini nanti.

Kebiasaannya kalau tempahan tak banyak aku hanya mencari kain di Kamdar Kajang.  Pilihan warna kain tidak banyak di Kamdar Kajang seperti diminta oleh pelanggan.

Hari ini aku ke Jakel Shah Alam untuk membeli kain untuk tempahan yang diminta pelanggan. Aku selalu ke Jakel Shah Alam jika tempahan banyak. Aku akan kumpulkan dulu semua tempahan dan mendapatkan kain sekaligus kerana boleh menjimatkan wang dan masa. Selalunya warna kain yang aku cari tidak pernah menghampakan aku. Oleh kerana itu aku selalu ke Jakel Shah Alam. Sebagai tukang jahit aku biasanya akan mendapat diskaun untuk kain yang aku beli. Itu pun kena kenal dengan pengurus dia dulu, nama dia Razif.

Semasa menunggu aku bertanya juga kakitangan Jakel di situ kalau-kalau Jakel nak buka cawangan kat Bandar Baru Bangi. Mengikut kakitangan tersebut memang ada rancangan untuk buka cawangan Jakel di Bandar Baru Bangi tetapi tak tahu lagi bila. Kalau betul betul jadi, tak perlu lagi aku pergi ke Shah Alam. Boleh jimat duit dan masa aku. Bolehlah aku turun kos jahit tudung nanti. Terdapat beberapa kedai tekstil kat Bandar Baru Bangi tetapi kain untuk tudung tak banyak pilihan. Kalau ada pun harganya memang mahal.

Baru-baru ini aku ada membaca satu artikel di dalam Majalah Keluarga keluaran Sept 2013 berkaitan kisah Datok Mohamad Faroz, Pengarah Urusan Jakel yang berjaya mengembangkan Empayar Jakel seperti sekarang. Baru aku tahu Jenama Jakel ini sebenarnya adalah dari nama pengasasnya sendiri iaitu Mohamed Jakel.

Dalam usia muda lagi Mohamad Faroz telah membantu ayahnya berniaga terutamanya pada hujung minggu dan cuti sekolah. Jika kanak-kanak sebayanya bebas bermain, Mohd Faroz terpaksa akur dengan kehendak bapanya membantu perniagaan Jakel. Segalanya usahanya akhirnya berbaloi keran berjaya mencipta nama Jakel terkenal seperti sekarang. Mengikutnya itu berlaku hampir 27 tahun lamanya.

Datok Hj Mohamad Faroz Mohamed Jakel sekarang berusia 41 tahun. Kini Jakel memiliki 20 cawangan di seluruh negara dengan lebih 5000 kakitangan dan mengendalikan 26 Anak Syarikat di bawah Kumpulan Jakel.

Pada musim perayaan Hari Raya Aidil Fitri yang lalu, Jakel juga  melantik Aaron Aziz sebagai duta Baju Melayu dan koleksi ini dikenali sebagai "Aaron Aziz by Jakel". Koleksi baju Melayu Aaron Aziz ini direka khas dan khusus dengan mengetengahkan kemasan pada leher, poket dan motif corak.

Seperti dilaporkan dalam akhbar Utusan Malaysia, Baju Melayu Aaron Aziz berjaya dijual sebanyak 400,000 pasang di seluruh negara. Suatu strategi perniagaan yang menguntungkan Jakel menggunakan Aaron Aziz, pelakon popular untuk mempromosikan baju melayu.

Inilah cerita inspirasi yang aku kutip untuk pembaca sekelian sebagai perangsang kepada kita untuk membina empayar perniagaan kita sendiri. Insyaallah.


Jakel Shah Alam

Artikel Jakel Dalam Majalah Keluarga

Chiffon Georgette

Chiffon Printed


Lycra Plain

Lycra Printed

Thai Silk

Cordoruy

Monday, 5 August 2013

Tudung Syria Lycra

Hari ini berjaya siapkan 8 helai tudung syria lycra untuk customer Seksyen 8. Kali ini permintaan untuk tudung syria lycra ini melebihi tudung chiffon. Hubungi saya kepada seseiapa yang berminat untuk membuat tempahan. Lihat koleksi photo di bawah.









Tudung Syria Lycra


Thursday, 1 August 2013

Tudung Syria dan Tudung Chiffon 3 Layer



Beberapa contoh tudung yang dah siap dijahit

Tudung siap untuk dipos

Alhamdulillah bulan puasa ini hampir 80 helai tudung yang customer tempah. Ada yang tempah secara pukal dan ada juga yang individu. Yang paling banyak tudung syria sebanyak 45 helai dari customer KL 9 helai dari customer dekat Bangi. Yang lain semua tudung chiffon. Gambar di atas beberapa contoh tudung chiffon 3 layer. Salah seoarang adalah customer dari Sabah. Ada juga last minit baru tempah. Mana sempat nak buat. Kalau nak juga tunggulah lepas raya. Insyaallah banyak mana pun boleh buat. 

Kepada sesiapa yang berminat nak tempah tudung di mana sahaja berada boleh call, sms atau WhatsApp Kak Ros. Kalau oversea kos pos mahal la sikit. Kalau kat Semenanjung kos pos hanya RM 6.00. 

Semoga hari raya ini lebih meriah lagi. Tak sabar nak balik kampung.



Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2017